Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Ekonomie - materiály k bakalářce

«»
Přípona
.doc
Typ
studijní materiál
Stažené
0 x
Velikost
0,1 MB
Jazyk
český
ID projektu
2315
Poslední úprava
28.11.2013
Zobrazeno
1 354 x
Autor:
modrehory
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1.Trh a základní elementy trhu:

Trh - je zařízení, jehož prostřednictvím kupující a prodávající určitého zboží vstupují do vzájemných interakcí, aby určili cenu zboží a množství, jež se nakoupí a prodá. Trh vzniká s existencí dělby práce a se vznikem problému koordinace činnosti jednotlivých výrobců. Trh zabezpečuje přesun výrobků od výrobce ke spotřebiteli prostřednictvím směny. Základní cíl na trhu je vytvoření rovnováhy mezi nabídkou a poptávkou.

Typy trhu - z teritoriálního hlediska - trh místní, národní, světový, trh nadnárodních integračních seskupení, světový volný trh
- z hlediska směňovaných předmětů - trh výrobních faktorů ( práce, půdy . . . ) trh finanční, trh zboží a služeb.
- z hlediska počtu výrobků jež se směňují - trh dílčí a agregátní. Trh automaticky podává informace o tržní situaci, tuto informaci získávají všechny subjekty, trh citlivě reaguje na vnější podněty a změny. Základní informaci poskytuje cena.

Tržní subjekty - domácnosti - vstupují na trh výrobků a služeb jako poptávající a na trh výrobních faktorů jako nabízející. Na trh finanční vstupují na obou stranách. Cílem domácností je maximalizace uspokojení potřeb
- firmy - vstupují jako poptávající na trh výrobních faktorů a jako nabízející na trh výrobků a služeb. Na finančním trhu figurují na obou stranách. Cílem firem je maximalizace zisku.
- stát - stát se může chovat jako ostatní ekonomické subjekty. Řeší úzké profily v ekonomice. Stát má v ekonomice čtyři základní funkce - alokační, stabilizační, redistribuční, regulační - pomocí jichž ovlivňuje všechny trhy a subjekty
- svět - zahraniční subjekty mohou plnit stejné úlohy jako kterýkoliv domácí subjekt.

Poptávka, nabídka, cena

POPTÁVKA - v každém okamžiku existuje zcela určitý vztah mezi tržní cenou zboží a množstvím, které jsou kupující ochotni si koupit. Tento vztah mezi cenou a množstvím ( nakupovaným ) se nazývá poptávková funkce nebo poptávková křivka. Poptávku dělíme na dílčí ( poptávka po jednom druhu zboží ) a agregátní ( souhrn všech zamýšlených koupí ). Individuální poptávka je pak poptávka jednoho spotřebitele. Dále dělíme poptávku na efektivní koupěschopnou ( ta je dána velikostí důchodu ) a potenciální poptávku ( je dána potřebami )
Zákon klesající poptávky - pokud cena určitého zboží stoupne ( za jinak stejných podmínek ), mají kupující tendenci kupovat menší množství tohoto zboží. Podobně, sníží-li se cena, pak, ceteris paribus, poptávané množství vzroste. Klesající podobu křivky zapřičiňují zejména substituční a důchodový efekt.
Substituční efekt spočívá v tom, že jak cena jednoho statku roste, snaží se spotřebitelé nahradit ( substituovat ) tento statek statkem jiným.
Důchodový efekt vyplývá z toho, že při růstu ceny jsou spotřebitelé o něco chudší než při ceně dřívější. ( Odvození křivky poptávky viz chování spotřebitele )
Faktory ovlivňující poptávku - cena - cena přímo ovlivňuje poptávané množství
důchod - (průměrný důchod spotřebitelů ) - jestliže důchody stoupají mají lidé tendenci kupovat si téměř všeho více.
cena a dostupnost příbuzného zboží - důležitý je vztah mezi substituty (statky plnícími téměř stejné funkce ), dále vztah mezi komplementy.
vkus nebo preference - vkus představuje souhrn rozličných společenských a historických faktorů.
specifické faktory - např. déšť a poptávka po deštnících atd.
velikost trhu - počet obyvatel.
Posun křivky poptávky se děje proto, že se mění jiné faktory než je cena daného zboží např. vzrůst důchodu vede k posunu poptávkové křivky doprava - k vzestupu poptávky.

Klíčová slova:

tržní subjekty

nabídka

poptávka

fiskálni politika

protekcionismus



Obsah:
  • 1.Trh a základní elementy trhu:
    2. Chování spotřebitele a formování poptávky:
    3. Produkční analýza, náklady firmy a zisk:
    4. Chování firmy na dokonale konkurenčním trhu, rovnováha dokonale konkurenčního trhu:
    5. Chování firmy v podmínkách nedokonalé konkurence:
    6. Typy firem a jejich cíle:
    7. Formování cen výrobních faktorů; teorie rozdělování:
    8. Trh práce a trh půdy:
    9. Teorie kapitálu a úroku:
    10. Teorie determinace produktu - AS/AD:
    11. Teorie determinace produktu - výdajový model s multiplikátorem:
    12. Hospodářský cyklus a ekonomický růst:
    13. Peníze, monetární politika:
    14. Fiskální politika, deficity a státní dluh:
    15. Mezinárodní obchod. Protekcionismus:
    16. Platební bilance, devizový trh a vnější měnová politika:
    17. Nezaměstnanost. Makroekonomické problémy trhu práce:
    18. Inflace a protiinflační politika:
    19. Úloha vlády v ekonomice - mikroekonomické problémy:
    20. Úloha vlády v ekonomice - makroekonomické problémy:
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše