Popis:
Úvod
Účelem materiálu je definovat vizi, hlavní cíle a klíčové projekty exportní strategie České republiky. Ambicí materiálu je přispět k dalšímu růstu českého vývozu, a tím k dosažení vysokého tempa zvyšování hrubého domácího produktu, k růstu zaměstnanosti a makroekonomické rovnováhy. Exportní strategie navrhuje systém nástrojů, které budou účinné, komfortní pro podnikatele, slučitelné s pravidly tržní ekonomiky, flexibilní a efektivní z pohledu využití zdrojů státu.
Předkládaná strategie vychází ze zásad Strategie hospodářského růstu, projednané vládou ČR dne 20.7.2005, navazuje na předcházející Koncepci proexportní politiky pro období 2003 až 2006. Je také v souladu se Strategií udržitelného rozvoje ČR (schválenou usnesením vlády č. 1242 dne 8.12.2004), s Koncepcí jednotné prezentace ČR (schválenou usnesením vlády č. 74 ze dne 19.1.2005), s Koncepcí zahraniční rozvojové politiky ČR na léta 2002-2007 (schválenou usnesením vlády č. 91 ze dne 23.1.2002), jakož i s Koncepcí zahraniční politiky ČR (schválenou usnesením vlády č. 223 ze dne 3.3.2003). Exportní strategie je indiferentní z hlediska rovnosti žen a mužů.
Exportní výkonnost ekonomiky je závislá na řadě faktorů, především kvalitě podnikatelského prostředí, výkonnosti samotných firem, vnějším prostředí. Materiál se věnuje pouze činnostem a postupům, které mají přímý a výhradní vztah k exportním procesům a nepopisuje tedy širší makroekonomické vazby hospodářské politiky. Exportní strategie se nevěnuje speciálně jednotlivým komoditním skupinám zboží a služeb, neboť takový přístup by na celkovékoncepční úrovni vedl k porušení zásady rovných příležitostí pro české exportéry. Specifické nástroje k rozvoji exportu jednotlivých komoditních skupin by měly být předmětem resortních politik a vycházet z rámce stanoveného touto strategií.
Klíčová slova:
export
strategie
vývoz
konkurenceschopnost
vyývoz služeb
swot
analýza
klíčové trhy
Obsah:
- Úvod 3
1. Vize exportní strategie 5
1.1. Přístupy k podpoře vývozu 7
1.1.1. Systém a institucionální rámec 7
1.1.2. Služby a nástroje exportní politiky 9
1.2. Kritické faktory úspěchu 12
1.3. Přínosy exportní strategie 13
1.4. Podmínky k naplnění vize 14
1.5. Soustava cílů exportní strategie 16
1.6. Export a konkurenceschopnost 18
1.7. Projekty a služby pro malé a střední podniky 19
2. Projekty exportní strategie 22
2.1. Usnadňování podmínek obchodu 22
2.2. Působení na klíčových trzích 25
2.3. Budování kvalitní značky ČR ve světě 27
2.4. Účinná asistence pro exportéry 29
2.5. Zvýšení vývozu služeb 33
2.6. Zvýšení přímých investic a akvizic do zahraničí 35
2.7. Rozvoj vývozních aliancí 38
2.8. Nový systém služeb státu pro export 40
2.9. Zákaznické centrum pro export 43
2.10. Síť pro export 45
2.11. Rozšíření finančních služeb pro český export 47
2.12. Exportní akademie 53
3. Závěr 55
Příloha 1 - SWOT analýza 59
Příloha 2 - Integrovaná nabídka služeb 60
Příloha 3 - Zastoupení ČR v zahraničí 61
Příloha 4 - Seznam projektů 65
Příloha 5 -Kvantifikace výdajů státního rozpočtu 67
Seznam zdrojů 68
Seznam tabulek 68
Seznam obrázků 69
Seznam zkratek 70
Autorský tým 71