Popis:
STAROVĚK:
Sumersko-akkadská kultura (kolem 2 900 př. n. l.) - střediskem vzdělání chrámy („tam se učila mládež písmu klínovému i řeči sumerské …matematice, geometrii, literatuře, ba i lékařství a právům, především však teologii samé“) (Hrozný Nejstarší dějiny Přední Asie, Indie a Kréty.)
Dále se učila astrologie, zaříkávání nemocí a zlých sil. Bohaté knihovny.
Kněz byl zároveň učencem i učitelem, nazýval se „školní otec“, žáci „školní synové“, pomocníci učitele „velcí bratři“
„Monitoři“ - kontroloři školní docházky a kázně - „muži s bičem“, tuhá disciplína
Hlavní metoda: poučování a memorování
Asyrská kultura - pod babylonským vlivem, známá slavnou Ašurbanipalovou knihovnou, vyšší vzdělání především pro kastu kněží, úředníci a dohlížitelé získávali nižší vzdělání na „školách písařů“ (skribů); jen pro muže
Klíčová slova:
starověk
řecko
řím
pedagogika
reformace
renesance
novověk
Obsah:
- Starověk:
Řecko a Řím
VÝchova a pedagogika ve středověku
Pedagogické myšlení v období renesance:
Období reformace
VZdělání a výchova v novověku