Popis:
1 Úvod
Tvůrci rámcových vzdělávacích programů pro základní a střední školy předpokládají, že příprava a implementace školních vzdělávacích programů výraznou měrou přispěje ke zvýšení profesionalizace učitelských sborů i ke zvýšení jejich společenské prestiže. Učitelé se budou muset učit nejen technikám tvorby ŠVP, ale i odpovídajícím metodám a formám práce s dětmi a mládeží. Učitelé také přeberou plnou odpovědnost za úroveň vzdělanosti svých žáků, která jistě bude velmi pečlivě sledována nejen rodičovskou veřejností. Je téměř jisté, že tak náročný úkol, jímž zpracování školního vzdělávacího programu je, se nemusí podařit najednou. Proto se předpokládá, že vedení škol a učitelé sami budou permanentně provádět autoevaluaci své pedagogické práce proto, aby se jejich škola měnila k lepšímu a byla více konkurenceschopná.
Jedním z prostředků autoevaluace práce školy je hospitační činnost vedoucích pedagogických pracovníků ( ředitelů, zástupců, vedoucích učitelů...). V tomto příspěvku se nebudu zabývat technikou hospitační činnosti. Zájemcům o tuto problematiku doporučuji vyčerpávající publikaci S. Rysa Hospitace v pedagogické praxi z roku 1988 nebo různé metodické materiály vydávané agenturami Raabe, Atre apod. Pozornost soustřeďuji na obsahovou stránku hospitace. Jde o to, co při hospitaci na přímé práci učitele sledovat a jak to posuzovat. Opírám se při tom o výčet klíčových pedagogických dovedností, které popsal Ch. Kyriacou ve své práci Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál 1996. Uvedené pedagogické dovednosti bychom mohli chápat jako jakýsi standard, jehož by měl každý učitel v naší současné škole dosáhnout jako základu svého dalšího rozvoje.
V příspěvku nejdříve připomínám některé funkce hospitace a připomenu, že hospitace je specifickou metodou pedagogické diagnostiky. Dále uvádím přehled pedagogických dovedností se stručným teoretickým výkladem. V další části nabízím pozorovací arch k evaluaci přímé pedagogické práce učitele, dotazník k autoevaluaci přímé pedagogické činnosti učitele a dotazník žákovského posuzování přímé vyučovací činnosti učitele. V závěru doporučuji jistý postup při realizaci hospitace s využitím uvedených nástrojů a postup při vedení pohospitačního rozhovoru.
Klíčová slova:
hospitace
pedagogická diagnostika
dovednosti učitele
evaluace
hospitační pozorování
Obsah:
- 1. Úvod
2. Funkce hospitace
3. Hospitace jako metoda pedagogické diagnostiky
4. Pedagogické dovednosti učitele
5. Evaluace přímé pedagogické práce učitele
6. Autoevaluace přímé pedagogické práce učitele
7. Žákovské posuzování přímé pedagogické práce učitele
8. Postup při realizaci hospitačního pozorování
9. Pohospitační rozhovor
10. Závěr