Popis:
Následující text je vytvořen na základě znalosti manuálů, podle kterých pracují některé redakce českých a moravských deníků a týdeníků. Staví také na praktických zkušenostech z redakční a editorské práce. Je spíše univerzálním návodem, jak psát noviny. Každá redakce má ještě konkrétnější pravidla pro práci svých zaměstnanců.
1. ZPRAVODAJSTVÍ
Zpravodajství je základem každých novin. Pro psaní zpravodajských materiálů existují přesná pravidla.
• zpráva
Zpráva informuje o aktuálním dění. Musí odpovídat na základní otázky: kdo, co, kdy, kde, jak, proč (případně ještě: s kým, pro koho a za co). Principem stavby zprávy je takzvaná obrácená pyramida. V prvním odstavci je shrnuta podstata události a nejdůležitější informace. Ve druhém odstavci by měla promluvit osoba, která má k události vztah. Další odstavce informaci rozvíjí a uvádí reakce buď téže osoby nebo dalších aktérů. Informace se mohou doplňovat, ale také mohou být protikladné. V článku musí být také takzvaný background, který zprávu zasazuje do širších souvislostí (např. předchozí vývoj, historické a místní souvislosti a podobně). Background se řadí na konec, někdy ale také na začátek zprávy. Může být i zajímavým grafickým prvkem - například jako rámeček s přehledem vývoje událostí.
Zpráva není román, musí mít na rozdíl od něj sestupnou důležitost informací. Každý odstavec musí být napsán tak, aby editor mohl zprávu krátit odzadu a ta neztratila na smyslu. Čtenáře neudržíme u zprávy, pokud její podstata nebude v úvodu.
Klíčová slova:
zpravodajství
publicistika
fotografie
etika
příma řeč
Obsah:
- 1. Zpravodajství
2. Publicistika
3. Fotografie
4. Obecně
5. Zdroje informací
6. Etika
7. Uvozovací slovesa, která je možno použít za přímou řeč