Popis:
Sociální styk, sociální komunikace a pedagogická komunikace
Sociální styk
- má dvě podoby - procesuální (vzájemné působení lidí)
- statickou (společenské vztahy lidí = mezilidské vztahy)
- má tři stránky - činnost, interakci a společenské vztahy
- mezilidské vztahy - ve školní výuce učitel zaujímá vztahy neosobní, každý z účastníků výchovně vzdělávacího procesu má svoji sociální roli (= soubor chování, který se očekává od každého, kdo zaujímá dané postavení)
- společná činnost - dle míry rozvoje vyčleňujeme elementární návaznost činnosti, kooperaci a kolektivní činnost
- elementární návaznost činnosti se týků dvou účastníků, z nichž jeden předává a druhý přijímá produkt, může se jednat o spolupráci rodič - dítě
- kooperace se týká nejméně tří účastníků komunikace, působení je přitom obousměrné, usnadňuje činnost jednotlivců i skupiny
- kolektivní činnost představuje týmovou činnost, vzájemné působení lidí je mnohostranné
- sociální percepce - vnímání partnera nebo partnerů (jak učitel vnímá žáka a žák učitele, jak vnímá jeden žák druhému, jak vidí jeden učitel druhého, jak ředitel vnímá učitele nebo jak učitel vnímá sám sebe)
- zahrnuje otázky typu co se vnímá a otázky typu jak se vnímá
Klíčová slova:
sociální styk
komunikace
pedagogika
verbální komunikace
nonverbální komunikace
emoce
záměry
Obsah:
- Sociální styk
Sociální komunikace
Pedagogická komunikace
Verbální komunikace ve škole
Sociálně psychologický pohled na verbální komunikaci
Pedagogicko-psychologický pohled na verbální komunikaci
Nonverbální komunikace
Způsoby nonverbální komunikace
Sdělování emocí a záměrů, přesvědčování lidí