Popis:
Komunikační dovednosti v praxi
Sofistika - sofistikovaná osobnost - člověk, který je orientován na formální stránku projevu, s cílem vzbudit dojem, že se jedná o vzdělaného člověka, který rozumí tomu o čem se mluví.
Eristika - označuje umění vést spory (usvědčit, porazit protivníka, zahnat jej do kouta…)
Zákon sociálního vlivu - účinnost působení mluvčího na příjemce: v podobě žárovky (síla, počet, blízkost)
Síla - vztah vůči auditoriu, zda jsou v obecenstvu lidé, které je možno označit jako referenční skupinu, zda je důležité pro mluvčího jak obstojí před posluchači, zda mu na nich záleží…
Počet - množství lidí v auditoriu zvyšuje pocit zodpovědnosti a trémy
Blízkost - čím větší je distance od auditoria, tím menší je působnost stresového účinku a odpovědnosti
Komunikace
Funkce komunikace:
Informativní - předávání určitých informací, faktů a dat mezi lidmi
Instruktivní - v podstatě také informační, s přídavkem vysvětlení výrazů, popisu, postupu, organizace, návodu, jak něco dělat, jak něčeho dosáhnout
Přesvědčovací - působení na jiného člověka se záměrem změnit jeho názor, postoj, hodnocení. Přesvědčování pomocí argumentů, logiky, působení na city…
Posilovací a motivující - posilování určitých pocitů sebevědomí, vlastní potřebnosti
Zábavná - jde o to, pobavit, rozesmát, vyplnit čas komunikováním, které vytváří pocit pohody a spokojenosti
Vzdělávací a výchovná - uplatňována prostřednictvím institucí
Socializační a společensky integrující - vytváření vztahů mezi lidmi, sblížení, navazování kontaktů. Komunikace závisí na naší společenské úrovni, každá spol. vrstva má jiný způsob komunikace (podle majetku, vzdělání, věku, stupně vyspělosti…
Funkce osobní identity - pomáhá nám ujasnit spoustu věcí o sobě samém, uspořádat si své postoje, názory,sebevědomí a osobní inspirace
Poznávací funkce - z pohledu komunikanta, umožňuje sdělovat si každodenní zážitky, vzpomínky a plány
Svěřovací - slouží ke zbavování se vnitřního napětí, k překonávání těžkostí, sdělování důvěrných informací, většinou s očekáváním podpory a pomoci
Úniková - když je člověk sklíčený, otrávený, znechucený, může mít chuť si s někým nezávazně popovídat o věcech neutrálních, odreagovat se od starostí, od shonu
Klíčová slova:
komunikace
rétorika
sofistika
eristika
empatie
Obsah:
- Komunikační dovednosti v praxi
Komunikace
Verbální komunikace
Neverbální komunikace
POJMY
Empatie
Vyjednávání
Prezentování
Zvládání trémy a nervozity
Hlas, hlasová hygiena
Audiovizuální pomůcky
Manažerská etika a firemní kultura
Firemní kultura
Image manažera