Popis:
Koncepce rozvoje malého a středního podnikání na období 2007 - 2013
1. Úvod
Malí a střední podnikatelé hrají významnou úlohu při vytváření nových pracovních příležitostí a všeobecně působí jako faktor sociální stability a ekonomického rozvoje. Evropská unie považuje tento sektor za páteř evropské ekonomiky a hybnou sílu inovací, zaměstnanosti a sociální integrace. Česká republika se již stala zemí, ve které má další charakter vývoje sektoru malého a středního podnikání, vzhledem k jeho významu v ekonomice, podstatný dopad na celkový ekonomický a tím i sociální vývoj země a jednotlivých jejich regionů.
Jestliže se 90. léta minulého století vyznačovala do značné míry důrazem na kvantitativní aspekty rozvoje malého a středního podnikání, je zejména období po vstupu České republiky do Evropské unie spojeno s rostoucí potřebou posilování kvality sektoru malých a středních podnikatelů. Tato kvalita je vyjádřena v jejich schopnosti obstát v konkurenci na lokálním, národním i mezinárodním trhu nikoliv pouze v důsledku levné pracovní síly a práce ve mzdě, ale i v důsledku rostoucí efektivnosti podnikatelské činnosti, schopnosti poznat a flexibilně reagovat na podnikatelské příležitosti.
Druhá polovina tohoto desetiletí a nepochybně i další léta budou obdobím, ve kterém bude nutné podpořit a urychlit ty změny v sektoru malých a středních podnikatelů, které jsou potřebné k zachování a zvýšení jeho konkurenceschopnosti. Zvláštní význam má v tomto směru podpora směřující k posilování a rozšiřování skupiny podniků střední i menší velikosti schopných pozitivně reagovat na výzvy, které s sebou přináší značný objem zahraničních investic uskutečněných v České republice do oborů vyžadujících vysoké inovační tempo a globalizační tendence. Neméně důležitý však bude i další rozvoj malého a středního podnikání v oborech vytvářejících potřebnou diverzifikaci struktury ekonomiky, zaměstnanost na lokální úrovni a kvalitu života spojenou s dostupností služeb poskytovaných tuzemskými podnikateli. Specifickým problémem, jehož intenzita poroste směrem ke konci období, na které je koncepce formulována, bude otázka zajištění převodů živností i větších podniků na nové podnikatele. S tím je spojená potřeba posilování sklonu k podnikavosti jako přirozené i záměrně rozvíjené vlastnosti a schopnosti.
Klíčová slova:
podpora malého a středního podnikání
podnikatelské prostředí
koncepce
jednotlivé oblasti
infrastruktura
Obsah:
- 1. Úvod 3
2. Výsledky realizace Koncepce podpory malého a středního 3
podnikání v letech 2005 - 2006
2.1 Výsledky realizace opatření ke zlepšení podnikatelského prostředí 4
2.2 Zlepšování a rozvoj infrastruktury pro rozvoj podnikání 4
2.3 Přímé podpory pro malé a střední podniky 5
3. Výchozí stav malého a středního podnikání v ČR 6
3.1 Charakteristika sektoru malých a středních podnikatelů 6
3.2 Podnikatelské prostředí 6
3.3 Silné a slabé stránky malého a středního podnikání 7
3.3.1 Podnikatelské prostředí 8
3.3.2 Konkurenceschopnost malých a středních podniků 9
4. Koncepce rozvoje malého a středního podnikání v letech 2007-2013 10
4.1 Vize sektoru malého a středního podnikání 10
4.2 Cíle Koncepce 10
5. Směry realizace Koncepce v jednotlivých oblastech 11
5.1 Zlepšování podnikatelského prostředí 11
5.2 Rozšiřování a zkvalitňování infrastruktury pro rozvoj malého 12
a středního podnikání
5.3 Přímá podpora malým a středním podnikatelům 13
5.4 Nástroje přímé podpory podnikatelů a rozvoje infrastruktury podnikání 14
a jejich financování
6. Způsob realizace Koncepce 15
7. Financování 15