Konstrukce ocasních ploch
«»
Popis:
Stabilizační plocha je pomocná vztlaková plocha, která stabilizuje letový režim!
A to pomocí momentových stabilizačních účinků (malé síly na velkých ramenech vzhledem k těžišti letounu)
Co jsou a jak mohou vypadat ocasní plochy:
Uvědomit si co je to kýlová plocha (ta část směrovky co se nehýbe), směrové kormidlo (ta část směrovky co se hýbe), stabilizátor (část výškovky co se nehýbe), výškové kormidlo (část výškovky co se hýbe).
Uspořádání ocasních ploch:
1. Vodorovné - stabilizátor+výškové kormidlo (dělené, nedělené, klasické, kachní)
2. Svislé - kýlová plocha+směrové kormidlo (dělené, nedělené (např. SR 71))
3. Sdružené - šikmé stabilizační plochy s kormidly (tzv. motýlkové ocasní plochy) sdružující funkci směrového (vychylují se naopak) a výškové kormidla (vychylují se stejně)
a) Před těžištěm - kachní uspořádání
b) Za těžištěm - klasické uspořádání
Klíčová slova:
ocasní plochy
kýlová plocha
směrové kormidlo
výškové kormidlo
odlehčovací plošky
trim
Obsah:
- Co jsou a jak mohou vypadat ocasní plochy:
Uspořádání ocasních ploch:
Další části VOP a SOP:
Odlehčovací plošky a rohová (případně osová) odlehčení
Vyvažovací plošky (trim)
Svislá ocasní plocha (SOP)
Vodorovná ocasní plocha (VOP)
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.