Popis:
Energie potřebná k pohonu letadel je ve formě chemické energie paliva, které tak představuje energetickou konservu nesenou v palivových nádržích letadla. Teplo přivedené do tepelného oběhu v motoru je uvolňováno spalováním par paliva ve směsi se vzduchem. Pilot ovládá tah a výkon motoru tím, že řídí množství paliva do motoru.
Palivem spalovacích motorů pístových i turbínových obecně je směs kapalných uhlovodíků získávaných destilací z ropy. Významným parametrem paliva je jeho výhřevnost, která vyjadřuje teplo, které se uvolní dokonalým spálením 1 kilogramu paliva. Protože jde o uhlovodíkové palivo, jsou v ideálním případě spalování spaliny tvořené konečnými produkty hoření tvořené oxidem uhličitým CO2 a vodní páru H2O. Vzhledem k vysoké teplotě spalin je vodní pára ve stavu plynném a tudíž ve svém plynném skupenství váže utajené výparné teplo, které snižuje efektivní teplo uvolněné hořením. Teplo uvolněné hořením paliva je pak vyjádřeno tak zvanou dolní výhřevností, což je spalné teplo zmenšené o výparné teplo vody.
Velmi důležitou vlastností uhlovodíkových paliv je vysoká hustota energie obsažená v daném objemu, tedy v nádrži a také v dané hmotnosti paliva. Pro tato paliva je přibližně akumulováno v 1 litru paliva zhruba 33 miliony Joulů, což představuje tepelnou energii, kterou by mohlo být uvedeno do varu z výchozích 20°C téměř 100 litrů vody!
Klíčová slova:
benzin
letecký petrolej
kerosin
nafta
směšovací poměr
spalovací účinnost
turbíny
Obsah:
- Benzin
Letecký petrolej - kerosin
Nafta
Teoretický směšovací poměr
Spalovací účinnost