Popis:
TÉMA: Lidé s postižením ve světle eugenických myšlenek.
VÝZKUMNÝ PROBLÉM: Postoj intaktní populace k lidem s postižením v souvislosti s eugenikou.
VÝZKUMNÁ OTÁZKA: Jaké postoje zaujímají studenti brněnských vysokých škol k lidem s postižením vzhledem k současným možnostem prenatální diagnostiky, interrupcím, genovému inženýrství či sterilizacím jedinců s mentálním postižením.
Eugenika je pojem, který spoustě lidí nic neříká, dokud jim alespoň nepřipomenete nacistické Německo. Proto mají také lidé často spojenou eugeniku pouze s negativy, resp. s jedním negativem, a to s 2. světovou válkou. Většina prací na téma eugeniky dosud napsaných se proto věnuje buď pouze teorii eugeniky nebo právě historickými spojitostmi mezi eugenikou a holocaustem. Součástí eugenických myšlenek je ale také otázka lidí s postižením, o které se v době integračních snah mnoho nemluví. A proto nyní pokládám za důležité si ujasnit, jaké postoje vlastně společnost vůči lidem s postižením zaujímá. Zda s nimi v budoucnu počítá a zda je vůbec integrační snahy z pohledu veřejnosti vítány.
Cíl: Jak už říká sama výzkumná otázka, cílem práce je objasnit postoje dnešních mladých lidí k lidem postižením a k eugenice. Mimo to je mým cílem objasnit i některé faktory, které tyto postoje ovlivňují.
VÝZKUMNÁ STRATEGIE:
Pro svou jsem zvolila kvantitativní výzkum, a to z toho důvodu, že k eugenice i k lidem postižením a jejich žití existuje dostatek literatury, ale nenašla jsem literaturu propojující tyto témata. Jaký je pohled společnosti na lidi s postižením. Opravdu je ve společnosti chtějí nebo se jim vyhýbají a bojí se jich. Chtějí je mezi sebou i v budoucnu? Dotazníkové šetření bude provedeno mezi studenty brněnských vysokých škol a doufám, že výsledky budou dostatečně reprezentativní, aby se dalyi zobecnit.
Klíčová slova:
populace
eugenika
prenatální diagnostika
holocaust
válka
Obsah:
- Téma:
VÝzkumný problém
VÝzkumná otázka
VÝzkumná strategie
Teoretická hypotéza
Pracovní hypotéza:
Koncept:
Ukázka: dotazník - postižení vs. eugenika
Seznam literatury
Zdroje:
- 1. BAKALÁŘ, P.: Tabu v sociálních vědách. Praha: Votabia, 2003. 344 s. ISBN 80-7220-135-2
- 2. CLAY, C.: Panská rasa. Nacistické Německo a experiment Lebensborn. Praha: Columbus, 1996. 196 s. ISBN 80-85928-43-4
- 3. DARWIN, CH.: Co je to eugenika?. Praha: Lékařské knihkupectví a nakladatelství, 1936. 73 s.
- 4. HABERMAS, J.: Budoucnost lidské přirozenosti: na cestě k liberální eugenice. 1. vyd. Praha: Filosofia, 2003. 132 s. ISBN 80-7007-174-5
- 5. HRUBÝ, K.: Eugenika: člověk v zrcadle dědičnosti. 1. vyd. Praha: Jos. R. Vilímek, 1948.
- 6. PLATÓN: Ústava. 4. opravené vyd. Praha: OIKOYMENH, 2005. 428 s. ISBN 80-7298-142-0
- 7. PRINGLE, H.: Velký plán: Himmlerovi vědci a holocaust. 1. vyd. Praha: BB/art s.r.o., 2008. 448 s. ISBN 978-80-7381-385-7
- 8. VÁCHA, M.: Místo na němž stojíš, je posvátná země. 1. vyd. Brno: Cesta, 2008. 256 s. ISBN 978-80-7295-104-8
- 9. ZUCKOFF, M.: Naia se smí narodit. 1. vyd. Praha: Portál, 2004, ISBN 80-7178-827-9
- 10. GALLI, R.: Zachránit Jeffreyho. 1. vyd. Praha: Portál, 2002. 166 s. ISBN 80- 7178-668-3
- 11. MAKOVCOVÁ, J.: Maminko, nezpívej. 1. vyd. Blansko: Miloš Palatka-ALMI, 2009. 120 s. ISBN 978-80-904344-1-7
- 12. Hájek, Z.: Základy prenatální diagnostiky. 1. vyd. Praha: Grada, 2000. 423. s. ISBN 80-7169-391-X