Popis:
Každý z nás již jistě mnohokrát slyšel tyto, nebo jim podobné věty:
- Malé a střední podnikání je nedílnou součástí každé vyspělé ekonomiky.
- Malé a střední podniky jsou ekonomickými a sociálními „plícemi“ společnosti.
- Malé a střední podniky se podílejí vysokou měrou na zaměstnanosti.
- Malé a střední podniky nemohou konkurovat velkým podnikům. apod.
Jsou-li tyto a další výroky pravdivé či nikoliv, pomůže čtenáři objasnit prostudování následujících kapitol, které se problematice malého a středního podnikání věnují.
Pozastavujete-li se hned v úvodu nad otázkami „Proč malé a střední podnikání? Nevím toho dost o podnikání už z předmětu Podnikání a podnik?“ Neodpovím vám! Odpověď na tyto otázky naleznete zcela jistě sami. Ne nyní, ale zcela určitě po prostudování následujícího textu.
Problematika malého a středního podnikání byla řadu let posouvána na okraj vědeckého i praktického zájmu v oblasti podnikání. Přes nediskutovatelný přínos malého a středního podnikání pro celou ekonomiku a společnost se této podnikatelské skupině nedostávalo dostatečné a hlavně účinné pozornosti z hlediska jejího významu. Tato situace se nicméně mění. Malé a střední podniky se dostávají v současné době stále častěji do popředí zájmu podnikatelů, vědců, institucí, studentů a celé společnosti.
„Malé a střední podnikání je neustálým koloběhem změn. Během na dlouhé trati, naplněné bezpočtem úskalí, nástrah a překážek.“ (Z. Mikoláš, [str.5 ])
O malém a středním podnikání, stejně jako o podnikání obecně můžeme hovořit dlouhé hodiny. Přijměte proto tohoto průvodce jako pomůcku k cestě seznámení se s malým a středním podnikáním či k nalezení odpovědí na vaše otázky.
Víte již o malém či středním podnikání své? Jste vy sami v pozici malého a středního podnikatele? Zní-li vaše odpovědi ANO, čtete dál, snad naleznete i vy něco málo „nového“, co v budoucnu budete moci využít.
Předložená opora je určena všem studentům Vysoké školy podnikání, a. s. zejména však oboru Podnikání v kombinované formě studia. Její struktura je koncipována na předpokladu, že student již zvládl jak teoretické, tak praktické
studium předmětu „Podnikání a podnik“.
Klíčová slova:
podnikání
strategie
komunikace
optimalizace
dokumentace
ekonomika
Obsah:
- Úvod 3
1. Pojetí malého a středního podnikání. Postavení a právní rámec malého a středního podnikání v ekonomice ČR a EU 7
2. Historický vývoj malého a středního podnikání 15
3. Proces rozhodování o zahájení či nezahájení podnikatelské činnosti, MSP v ČR a Evropské unii, podnikatelské prostředí MSP, stát a MSP 23
4. Strategie a filozofie podnikání 31
5. Předpoklady úspěchu v podnikání malých a středních firem. Start do podnikání, specifika podnikatelského záměru, založení firmy (právní a organizační aspekty) 41
6. Nezbytná dokumentace a účetnictví malé firmy, daně, poplatky a jiné povinné platby 49
7. Organizační struktura MSP, specifika personální práce v malé a střední firmě 59
8. Finanční optimalizace, projekt produkce, tržeb a nákladů v malé a střední firmě 69
9. Financování a podpora malého a středního podnikání v ČR a Evropské unii 77
10. Komunikace firmy s bankou, vypracování žádosti o úvěr. Finanční možnosti v sektoru MSP 87
Literatura 93