Popis:
Předtransformační struktura (do r. 1989)
■ absence tržního prostředí - pokřivené relace (prostorové i sortimentní, „žena za pultem)
■ státní a družstevní obchod (zboží z jednoty do každé samoty, tuzex, eso)
■ nedostatečné investice - chybějící vybavenost (KBV, technická zaostalost)
■ nivelizace vybavenosti (největší v býv. social. bloku) - místy nesmyslný rozvoj - město versus venkov (centra měst, DNS)
optimalizace rozvoje obchodní sítě (vúo)
sčítání občanské vybavenosti sídel
■ cca 50 procent úroveň vybavenosti ve srovnání se západní Evropou (plošný standard, obslužný standard)
Vývoj maloobchodu po roce 1989
■ 1. pol. 90.let
privatizace, dynamický rozvoj nových prodejen, slabá participace zahr. kapitálů (Hold, Helvita, K-mart)- atomizace MO sítě
sídelně odstupňovaná intenzita s celoplošným pokrytím
■ 2.pol.(1996,1997)
expanze zahraničních firem - rozvoj nových prodejích formátů (DIS, SM, HP, HBM, CC)
nová organizace MO sítě (strukturní a sortimentní změny, posilování pozic měst x oslabování pozic venkova
Klíčová slova:
maloobchod
supermarket
klasifikace
typologie
hotelnictví
rekreace
cestovní ruch
Obsah:
- Obchod: základní terminologie
Typologie nákupních center (podle velikosti prodejní plochy - pp)
Geografická organizace maloobchodu
Klasifikace cr a rekreace
Typologie středisek cr 1
Cestovní ruch a rekreace - zdroje a předpoklady
Materiálně technická základna