Popis:
Organizování chápeme jako jednu ze základních manažerských činností. V současných podmínkách představuje organizování, tzn. vytvoření vnitřní organizační struktury určitého celku, nedílnou součást manažerské práce. Potřeba organizování vyplývá:
- Ze snahy dosáhnout synergického efektu - většinu výrobních, ale i jiných aktivit musí realizovat více lidí;
- Z omezené schopnosti člověka, protože může řídit pouze určitý a omezený rozsah podřízených.
Proto je nezbytné vytvořit vzájemné vztahy mezi lidmi, jednotlivci i skupinami, a prostředky při plnění určitých záměrů. Znalost úkolů a vymezení vztahu k ostatním pracovníkům jsou předpokladem pro efektivní pracovní výkon.
1. Základní prvky a logika procesu organizování
Základními prvky organizování jsou
- Specializace,
- Koordinace,
- Vytváření útvarů, rozpětí řízení,
- Dělba kompetencí.
Úkolem organizování je nalézt optimální specializaci člověka v daném systému. Specializace na jedné straně zvyšuje obecně produktivitu práce jednotlivce a usnadňuje kontrolu výsledků jeho práce. Na druhé straně však vyžaduje větší koordinaci.
Klíčová slova:
delegace
organizování
klasifikace
projektování
hierarchie
management
Obsah:
- 1. Základní prvky a logika procesu organizování
1.1 Proces organizování, poslání organizačních struktur
1.2 Výběr organizačních struktur
1.3 Umění delegovat
2. Organizační struktury
2.1 Charakteristiky organizačních struktur
2.2 Klasifikační skupina vycházející z dělby pravomocí
2.3 Organizační struktury s pružnými prvky
2.4 Organizační struktury vycházející z činností nebo jejich výsledků
3. Organizační projektování
3.1 Faktory ovlivňující volbu organizační struktury
3.2 Tendence k uvolňování striktní hierarchie
3.3 Postupy tvorby organizačních struktur