Popis:
Management v muzejnictví
• Význam pojmu management a manažer
- management - „řízení“, „podnikové“ - různé definice (americké definice=různé překlady=problém)
- funkce
- lidé, kteří je vykonávají
- sociální postavení a jeho stupně
- odborná disciplína
- obor studia
- Control - řízení výrobních (technologických) procesů; používá se především v angličtině, řízení dílčích procesů v reálném čase
• Rozdělení definice managementu
- vedení lidí:
→management znamená vykonávání úkolů prostřednictvím práce jiných
→management je proces vytváření určitého prostředí, ve kterém jednotlivci pracují společně ve skupině, kde uskutečňují cíle
- specifické funkce vykonané vedoucími pracovníky:
→management je proces plánování, organizování, vedení a kontroly organizační činnosti zaměřených na dosažení organizačních cílů
- předmět studia a cílů:
→management je oblast studia, která se věnuje stanovení postupů, jak co nejlépe dosáhnout cíle organizace
→management je proces využití financí a lidí k dosažení cílů
• Management
-je ucelený soubor ověřených přístupů, názorů, zkušeností, doporučení a metod, které vedoucí pracovníci (manažeři) užívají k zvládnutí specifických činností (manažerské funkce), jež jsou nezbytné k dosažení podnikatelských cílů organizace
→vykonavateli managementu jsou lidé
→management je obecná disciplína (různé druhy organizace)
→lze ho aplikovat na různých organizačních úrovních
→manažerská činnost by měla směřovat k úspěchu
Klíčová slova:
management
řízení
lidské vztahy
konkurenční prostředí
marketing
výkon muzea
plánování
Obsah:
- • Význam pojmu management a manažer
• Rozdělení definice managementu
• Management
• Řízení
• Management - umění a nebo věda?
• Způsob financování kulturních institucí v ČR
• Vůdčí role v kulturní organizaci
• Znaky dobře řízeného muzea
• Historický vývoj managementu
• Postmoderní teorie
• Systémové přístupy k managementu
• Manažerské funkce
• Plánování
• Strategie plánování v muzeu
• Konkurenční prostředí
• Marketing
• Metodika sociologických výzkumů muzejní expozice a jejího publika/návštěvníků
• Organizování
• Výzkum publika a návštěvníků
• Realizace dotazníkového šetření (anket)
• Vyhodnocení informací získaných dotazníkovým šetřením, rozhovorem, pozorováním a studiem dokumentů
• Cíle vyhodnocování
• Měření výkonu muzea
• Plánování v muzeu