Popis:
Průzkumy veřejného mínění, proč, kdo, čeho, jak
Proč - 3 důvody proč se průzkumy provádějí, odpovídají jim 3 skupiny osob
1. První skupina se chce - dopátrat podstaty problému - skupina je „nadšena pro věc“
2. Druhá skupina - výsledky průzkumu využívá ve své kariéře, vzestup ve společnosti nebo politice. (jejich finanční odměna vyšší než u první skupiny)
3. Třetí skupina - profesionální průzkum je předpokladem podnikatelského úspěchu, nezajímají se o metody a postupy. Finanční odměna většinou vyšší než u skupiny první-
!průzkum může autorovi prospět jen je-li odveden profesionálně, odpovědně a kvalitně.
Kdo a co se může zkoumat
V zásadě všechno, oč je zájem (omezení mohou být pouze metodická, technická a finanční)
Předmět zkoumání průzkumů lze rozdělit do dvou velkých základních skupin
- Oblast průzkumů veřejného mínění
- Oblast průzkumů trhu
Hranice mezi těmito skupinami je nepevná a těžko vymezitelná
Předmětem průzkumu trhu B2B (business to business) může být:
Situace na trhu určitého výrobního či spotřebitelského segmentu
Zákazníci, jejich potenciál a profil
Výrobky a služby na trhu
Spotřebitelské chování
Image a komunikace
Média, posluchači, čtenáři, diváci a jejich profil
Kde se průzkumy provádějí, koho se tazatelé ptají.
Zkoumat můžeme:
- Obecnou populaci (státu, města, kraje, regionu, zpravidla definována věkem, bydlištěm..)
- Výsek populace, skupinu vymezenou jasně definovaným znakem (pohlaví, věk, vzdělání…)
- Skupinu, pro kterou je společná určitá sociální, společenská nebo životní situace (vdovci, vdovy, elity..)
- Skupinu populace definovanou společným názorem, zájmem, politickým přesvědčením nebo sympatiemi (průzkumy voličů stran)
- Cílovou skupinu, kterou definuje zadavatel průzkumu (průzkumy trhu, nebo pol. strany hledající v jistém segmentu nové voliče)
Klíčová slova:
publikum
média
veřejné mínění
průzkum
politika
politologie
publikum
Obsah:
- Průzkumy veřejného mínění, proč, kdo, čeho, jak
Metody průzkumů a jejich použitelnost
Co potřebuje ten, kdo průzkumy provádí
Vypovídací hodnota průzkumů
Faktory, které ovlivňují validitu průzkumu
Atraktivita průzkumů pro média
Proč se výsledky průzkumů liší
Výsledky průzkumů a možnosti jejich interpretace
Interpretace a dezinterpretace výsledků průzkumů v mediální praxi
Politologické dopady prezentace průzkumů v médiích
Mediální publikum, průzkumy a politika
Pohled z radnice aneb malé publikum