Popis:
1. NEŽ ZAČNEME TVOŘIT ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
Nejdůležitější pro úspěšnou tvorbu ŠVP je přesvědčit všechny učitele i další pracovníky školy, že vlastní vzdělávací program může být pro školu přínosem.
K tomu využíváme jak semináře a organizované besedy (porady, diskusní setkání), tak také neformální rozhovory. Hovoříme o tom i se žáky a jejich rodiči.
Na jaké otázky bychom se měli zaměřit?
•
Co je záměrem kurikulární reformy? Proč k ní dochází?
•
Co ovlivnilo rozhodujícím způsobem změnu vzdělávacího systému a odborného vzdělávání u nás?
•
Co znamená modernizace vzdělávání, jak ovlivňuje (může ovlivnit) vzdělávání na naší škole?
•
V čem se změnila práce učitele naší školy za poslední období?
•
Co nejlépe charakterizuje kvalitní výuku na SOŠ - SOU?
•
Co by měli ovládat žáci SOŠ - SOU, aby byli úspěšní v zaměstnání a v životě?
•
Co očekáváme od zavedení RVP a ŠVP?
•
Co bychom chtěli ve své práci změnit a naopak, co jsme dělali dobře a budeme v tom pokračovat?
Součástí debat budou pravděpodobně i různé jiné otázky: Kdo napíše ŠVP, kdo ho schválí, jak bude ŠVP vypadat, musíme dodržet celý RVP, můžeme použít stávající učební dokumenty, kolik času budeme na tvorbu ŠVP potřebovat aj.?
Kdo celoškolní diskusi může vést:
• ředitel školy,
•
člen pedagogického sboru, který má o problematice dobrý přehled,
•
zkušená osoba vně školy (např. školitel - lektor DVU, pedagogický pracovník z některé pilotní školy, popř. z jiné střední školy),
•
jiná osoba, která není na tématu zainteresovaná, diskusi pouze moderuje, hlídá dodržování tématu, usměrňuje průběh diskuse, shromažďuje náměty (zapisovatelem je někdo jiný).
Klíčová slova:
školský vzdělávací program
metodika
struktura
východiska
plánování
kompetence
konstrukce
průřezová témata
Obsah:
- 1. Než začneme tvořit školní vzdělávací program 5
1.1. Sestavení pracovního týmu 6
2. Východiska pro tvorbu švp 9
2.1. Analýza práce školy 9
2.2. Spolupráce se sociálními partnery 10
3. Struktura švp a postup tvorby 13
3.1. Vymezení celkové koncepce švp 13
3.2. Postup zpracování jednotlivých částí švp 14
3.2.1. Úvodní identifi kační údaje 15
3.2.2. Profi l absolventa švp 16
3.2.3. Charakteristika školního vzdělávacího programu 18
3.2.4. Učební plán 20
3.2.5. Přehled rozpracování obsahu vzdělávání v rvp do švp 23
3.2.6. Učební osnova a její tvorba 24
3.2.7. Personální a materiální zabezpečení vzdělávání 31
3.2.8. Spolupráce se sociálními partnery při realizaci švp 31
3.3. Inovace švp 32
4. Modulární konstrukce školního kurikula 33
4.1. Co jsou vzdělávací moduly? 33
4.2. Tvorba vzdělávacích modulů 35
4.2.1. Typy modulů 35
4.2.2. Struktura vzdělávacího modulu 35
4.3. Modulový švp 39
5. Jak plánovat výsledky vzdělávání 42
5.1. Taxonomie vzdělávacích cílů (výsledků vzdělávání) v poznávací (kognitivní) oblasti 43
5.1.1. Taxonomie podle blooma 43
5.1.2. Taxonomie podle b. niemierka 46
5.2. Taxonomie výcvikových/psychomotorických cílů 46
5.2.1. Taxonomie podle h. davea 46
5.2.2 Taxonomie podle e. simpsonové 47
6. Realizace klíčových kompetencí a aplikace průřezových témat 50
6.1. Realizace klíčových kompetencí 50
6.2. Aplikace průřezových témat ve švp 52
6.2.1. Metodika práce s průřezovým tématem občan v demokratické společnosti 52
6.2.2. Metodika práce s průřezovým tématem člověk a svět práce 55
6.2.3. Metodika práce s průřezovým tématem člověk a životní prostředí 56
6.2.4. Metodika práce s průřezovým tématem informační a komunikační technologie 58
7. Příloha 61
8. Doporučená literatura 86
9. Přehled pilotních škol projektu pilot s 87