Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 663
projektů

Mezinárodní obchod - materiál k bakalářce

«»
Přípona
.doc
Typ
studijní materiál
Stažené
3 x
Velikost
0,2 MB
Jazyk
český
ID projektu
2322
Poslední úprava
28.11.2013
Zobrazeno
1 504 x
Autor:
modrehory
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1, OBCHODNÍ METODY
nejjednodušší forma mezinárodní aktivity - tradiční obchodní (ExIm) operace
faktory ovlivňující volbu obch. metody:
*obchodněpolitické podmínky - smluvní a autonomní nástroje obch. politiky, celní a devizový režim, netarifní překážky, tech. normy apod.
*charakter výrobku - spotřební (nepřímé metody) × průmyslové (přímé metody)
*obchodní partner - jeho právní a ekon. postavení (solventnost či solidnost, zkušenost v MO)
*efektivnost - poměr vynaložených nákladů a rizik k ceně zboží
prostředníci - subjekty obchodující na vlastní účet a riziko pod vlastním jménem
- odměnou je cenová marže (rozdíl mezi nákupní a prodejní cenou)
- užití prostředníků - vhodné pro malé a střední podniky, pro které je ExIm pouze okrajovou záležitostí či které se soustřeďují na výrobu
- výhody využití: nižší náklady oběhu, eliminace rizik (politických, kursových aj.), možnost průniku na trh, kam je obtížné vyvážet přímo
- nevýhody: ztráta přímého kontaktu se zákazníkem, ztráta kontroly nad distribucí a cenami
- problém šedých exportů - lze se vyhnout užitím ujednání o omezení prodeje (písemně) či zákazem reexportu
smlouva o výhradním prodeji - vymezení oblasti a druhu zboží, písemná forma - rámcová smlouva, jednotlivé dodávky realizovány podle kupních smluv
- pokud není časové vymezení, zaniká smlouva 1 rok po jejím uzavření
- výhody: při využití solidního partnera - dobrá distribuce a zabezpečení dalších služeb, nízké náklady
- nevýhody: při volbě nesolidního partnera nelze dodávat jinému - řešení pomocí doložky o min. odběru, ztráta přímého kontaktu s trhem, samostatnost výhradního prodejce (při smlouvě o prodeji za pevnou cenu patří prodejci odměna - možnost kontroly dodavatelem - není dovoleno v některých zemích GB, F,D)
obchodní zastoupení - vyvíjení aktivit vedoucích k uzavření různých smluv, tj. zajištění příležitosti k uzavření smlouvy
- smlouva o zprostředkování - jednorázová aktivita, zpravidla na burze, ve službách či při ověřování schopností zprostředkovatele
- smlouva o obch. zastoupení - dlouhodobý závazek soustavné činnosti vedoucí k uzavírání určitého druhu smluv
- pokud není stanoveno jinak, jde o nevýhradní (oboustranně) zastoupení - je třeba důkladně vymezit povinnosti a práva stran (možnost nákupu zástupce na vlastní účet apod.)
- pro vybudování kvalitní sítě zástupců - určení min. obratu, kontrola činnosti zástupců, využití informací získaných zástupci, využití delcredere (provize za záruku za třetí stranu), dodržování obch. tajemství i po ukončení smlouvy o OZ
- možnost smluvního vymezení dalších povinností zástupce (za odměnu) - poradenství, servis, doplňkové služby, skladování, inkaso
- výhradní zastoupení - zastoupený je povinen v dané oblasti a pro určitý druh obchodů používat služeb pouze výhradního zástupce,
zástupce není oprávněn v tomto rozsahu zastupovat jiné osoby nebo uzavírat obchody na vlastní účet
- uznávací provize - pokud zastoupený uskuteční v oblasti zástupce obchod sám, náleží zástupci tato provize
- využití u oborů, kde je třeba investovat (např. síť servisů) nebo pokud je zástupce na firmě existenčně závislý
- při odstoupení od smlouvy ze strany zastoupeného - odměna zástupci za získané zákazníky (u nás, if nedomluveno,
činí 10% provize z posledního roku za každý ukončený rok činnosti), za vytvoření goodwillu apod.
mandátní smlouva - mandatář pro mandanta na jeho účet a jeho jménem zařídí určitou obchodní záležitost, mandant se zavazuje za to zaplatit odměnu
- podstatné náležitosti - vymezení stran a určení předmětu smlouvy
- další náležitosti - vymezení práv a povinností stran (mandatář - poskytnutí odborné péče, nárok na delcredere; mandant - včasné informace, plná moc, úhrada nákladů apod.)
komisionářská smlouva - komisionář se zavazuje, že zařídí pod vlastním jménem pro komitenta na jeho účet určitou obch. záležitost, a to za úplatu
- rozdíl od smlouvy o zprostředkování - v KS se komisionář zavazuje přímo k uzavření konkrétní smlouvy, zatímco zprostředkovatel se zavazuje zprostředkovat příležitost uzavřít smlouvu
- podstatné náležitosti - určení stran a předmětu smlouvy
- další náležitosti - vymezení ručení za třetí stranu (písemně), výčet hrazených nákladů, způsob vymáhání závazků
- po uzavření smlouvy je komisionář povinen bez zbytečného odkladu převést na komitenta získaná práva a vše mu vydat, komitent je povinen vše převzít; posléze se vyúčtuje a platí úplata (tzv. komise) a vynaložené náklady
- výhoda - možnost kontroly nad cenami, využití goodwillu komisionáře, jeho kontaktů a distribučních kanálů apod.
piggybacking - spolupráce více firem ze stejného oboru v oblasti vývozu - velká firma dává menším k dispozici svoje zahraniční distribuční kanály
- spolupr...

Klíčová slova:

komodity

liberalizace

obchodní politika

rozvojové země

podpora vývozu



Obsah:
  • 1, OBCHODNÍ METODY
    2, DODACÍ LHŮTA V KUPNÍCH SMLOUVÁCH
    3, KAPITÁLOVÉ VSTUPY PODNIKŮ NA ZAHRANIČNÍ TRHY
    4, FORMY VSTUPU PODNIKŮ NENÁROČNÉ NA KAPITÁLOVÉ INVESTICE
    5, DODACÍ PARITA V KUPNÍ SMLOUVĚ
    6, SMLUVNÍ ZAJIŠTĚNÍ PŘEPRAVNÍCH OPERACÍ
    7, PŘEPRAVA V MEZINÁRODNÍM OBCHODĚ
    9, CENA V MEZINÁRODNÍM OBCHODĚ
    10, POJIŠTĚNÍ V MEZINÁRODNÍM OBCHODĚ
    11, ZVLÁŠTNÍ OBCHODNÍ OPERACE
    12, PLATEBNÍ PODMÍNKY V KUPNÍ SMLOUVĚ
    13, ZÁVAZKOVÉ BANKOVNÍ INSTRUMENTY
    14, BEZZÁVAZKOVÉ BANKOVNÍ INSTRUMENTY
    15, DOKUMENTÁRNÍ BANKOVNÍ INSTRUMENTY
    16, SMĚNKY A ŠEKY, JEJICH UŽITÍ V MEZINÁRODNÍM OBCHODĚ
    17, FORFAITING
    18, FACTORING
    19, LEASING
    20, BANKOVNÍ INSTRUMENTY

    1, KLASICKÁ TEORIE MEZINÁRODNÍHO OBCHODU
    2, NEOKLASICKÁ TEORIE MEZINÁRODNÍHO OBCHODU
    3, HLAVNÍ PROTEKCIONISTICKÉ TEORIE MEZINÁRODNÍHO OBCHODU
    4, TEORIE PLATEBNÍ BILANCE
    5, HLAVNÍ SMĚRY OBCHODNÍ POLITIKY, PŘEHLED OBCH.-POL. NÁSTROJŮ
    6, CLA A JEJICH ÚLOHA V MEZINÁRODNÍM OBCHODĚ
    7, NETARIFNÍ NÁSTROJE OBCHODNÍ POLITIKY
    8, NÁSTROJE NA PODPORU VÝVOZU
    9, SMLUVNÍ NÁSTROJE OBCHODNÍ POLITIKY
    10, ÚLOHA GATT V MEZINÁRODNÍM OBCHODĚ
    12, SPECIFIKA POSTAVENÍ ROZVOJOVÝCH ZEMÍ V MEZINÁRODNÍM OBCHODĚ
    13, ZAHRANIČNÍ OBCHOD ZEMÍ S TRANSFORMUJÍCÍ SE EKONOMIKOU
    14, URUGUAYSKÉ KOLO GATT A JEHO VLIV NA MEZINÁRODNÍ OBCHOD
    15, FUNKCE ZAHRANIČNÍHO OBCHODU V EKONOMICE
    16, KOMODITNÍ A TERITORIÁLNÍ STRUKTURA ZAHRANIČNÍHO OBCHODU ČR
    17, LIBERALIZACE ZAHRANIČNÍHO OBCHODU ČESKÉ REPUBLIKY
    18, DEVIZOVĚ KURSOVÁ POLITIKA ČESKÉ REPUBLIKY
    19, AKTUÁLNÍ OTÁZKY VÝVOJE PLATEBNÍ BILANCE ČESKÉ REPUBLIKY
    20, ZAHRANIČNĚ OBCHODNÍ POLITIKA ČESKÉ REPUBLIKY
    21, VÝZNAM ÚČASTI ČR V MEZINÁRODNÍCH EKONOMICKÝCH INSTITUCÍCH
    22, STŘEDOEVROPSKÁ OBLAST VOLNÉHO OBCHODU (CEFTA)
    23, EVROPSKÁ DOHODA MEZI ČESKOU REPUBLIKOU A EU
    24, AUTONOMNÍ NÁSTROJE V ZAHRANIČNĚ OBCHODNÍ POLITICE ČR
    25, VÝVOJ OBCHODNĚ POLITICKÉHO REŽIMU VŮČI SLOVENSKÉ REPUBLICE
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše