Popis:
1. ÚVOD - TÉMA VÝZKUMU
Svou výzkumnou činnost jsem zaměřila na průběh vyučování v základní škole malotřídního typu. Výzkum jsem realizovala ve třetím a čtvrtém ročníku, které ve škole, kterou jsem navštěvovala tvoří dohromady jednu třídu. Organizace výuky ve škole malotřídního typu, kde je několik ročníků spojeno dohromady do jedné třídy a vedeno jedním vyučujícím, je odlišná od výuky v základní škole standardního typu. Svou pozornost jsem zaměřila na samostatnou práci žáků, která tvoří jednu z forem výuky uplatňovaných v malotřídní škole.
Tato práce navazuje na můj předchozí text „Přístupy žáků k samostatné práci při vyučování v malotřídní škole“. V tomto předchozím textu prezentuji typologii žáků dle přístupů k samostatné práci a interpretuji činnost dětí z hlediska toho, jaké faktory ovlivňují jejich přístup k této formě výuky. Jelikož jsem zjistila, že nejsilněji určujícím faktorem odlišného přístupu dětí k samostatné práci, je motivace dětí, zaměřila jsem svou další pozornost právě na tuto problematiku. Tato práce je tedy věnována zkoumání toho, jak ovlivňuje motivace žáků přístup k samostatné práci v malotřídní škole. Zabývám se tím, proč se žáci staví k samostatné práci právě tak, jak to činí. V tomto textu tedy rozšiřuji své zkoumání o další interpretace a nové poznatky v oblasti motivace.
Klíčová slova:
pasportizace
metodologie
Šárka
Lenka
interpretace
vyučování
motivy
Obsah:
- 1. Úvod - téma výzkumu -4-
2. Historie výzkumu -4-
3. Pasportizace vzorku -5-
3.1 Škola -5-
3.2 Třída -5-
3.3 Vyučující -5-
3.4 Organizace výuky -6-
4. Východiska a definování výzkumného problému -6-
4.1 Samostatná práce žáků -6-
4.2 Typy žáků z hlediska přístupu k samostatné práci -8-
4.3 Definování výzkumného úkolu -9-
5. Design a metodologie výzkumu -9-
5.1 Metodologie a materiál -9-
5.2 Design výzkumu -10-
6. Teoretická východiska - motivace žáků k učení -10-
6.1 Poznávací motivace -10-
6.2 Výkonová motivace -10-
6.3 Sociální motivace -11-
7. Šárka - motivace k samostatné práci u zástupce žáků 1. typu -12-
7.1 Prezentace materiálu -13-
7.1.1 Zápisy z vyučování - viz přílohy -13-
7.1.2 Rozhovor se šárkou -13-
7.1.3 Rozhovor s vyučující o šárce -13-
7.2.2 Informace o šárčině motivaci k plnění samostatné práce získané z rozhovoru s ní -16-
7.2.3 Informace o šárčině motivaci k plnění samostatné práce získané z rozhovoru s vyučující -17-
7.3 Shrnutí - charakteristika šárky z hlediska motivace k samostatné práci -17-
8. Lenka - motivace k samostatné práci u zástupce žáků 2. typu -18-
8.1 Prezentace materiálu -18-
8.1.1 Zápisy z vyučování - viz přílohy -18-
8.1.2 Rozhovor s lenkou -18-
8.1.3 Rozhovor s vyučující o lence -19-
8.2 Interpretace dat -19-
8.2.1 Rozbor motivů v lenčině jednání při vyučování -19-
8.2.2 Informace o lenčině motivaci k plnění samostatné práce získané z rozhovoru s ní -22-
8.2.3 Informace o lenčině motivaci k plnění samostatné práce získané z rozhovorus vyučující -23-
8.3 Shrnutí - charakteristika lenky z hlediska motivace k samostatné práci -24-
9. Tereza - motivace k samostatné práci u zástupce žáků 3. typu -25-
9.1 Prezentace materiálu
9.1.1 Zápisy z vyučování - viz přílohy -25-
9.1.2 Rozhovor s terezou -25-
9.1.3 Rozhovor s vyučující o tereze -26-
9.2 Interpretace dat -27-
9.2.1 Rozbor motivů v terezině jednání při vyučování -27-
9.2.2 Informace o terezině motivaci k plnění samostatné práce získané z rozhovoru s ní -30-
9.2.3 Informace o terezině motivaci k samostatné práci získané z rozhovoru s vyučující.31
9.3 Shrnutí - charakteristika terezy z hlediska motivace k samostatné práci -31-
10. Tomáš - motivace k samostatné práci u zástupce žáků 4. typu -32-
10.1 Prezentace materiálu -32-
10.1.1 Zápisy z vyučování - viz přílohy -32-
10.1.2 Rozhovor s tomášem -32-
10.1.3 Rozhovor s vyučující o tomášovi -33-
10.2 Interpretace dat -33-
10.2.1 Rozbor motivů v tomášově jednání při vyučování -33-
10.2.2 Informace o tomášově motivaci k plnění samostatné práce získané z rozhovorus ním -35-
10.2.3 Informace o tomášově motivaci k plnění samostatné práce získané z rozhovorus vyučující -35-
10.3 Shrnutí - charakteristika tomáše z hlediska motivace k samostatné práci -36-
11. Závěr -36-
12. Literatura -39-
13. Přílohy - zápisy z pozorování vyučovacích hodin -40-