Popis:
1, VÝZNAM OBCHODU, POJETÍ RETAILINGU
vznik obchodu - souvisí s dělbou práce - výměna naturálních výsledků vlastní práce –› vznik potřeby prostředníka ekonomických transakcí
význam obchodu - podle transakcionální teorie radikálně snižuje počet vzájemných vazeb hospodářských partnerů
funkce obchodu: *přeměna výrobního sortimentu na sortiment obchodní
*překonání rozdílů mezi místem výroby a místem prodeje
*překonání rozdílů mezi časem výroby a časem nákupu
*zajišťování množství a kvality prodávaného zboží
*iniciativní ovlivňování výroby
*zajišťování racionálních zásobovacích cest
*zajištění včasné úhrady dodavatelům
retailing - soubor moderních forem a metod maloobchodu spotřebním zbožím, včetně všech návazných činností
vznik retailingu - souvisí s růstem obchodních firem, změnami spotřebních zvyklostí, koncentrací obchodních činností, nárůstem síly odběratele
- maloobchod postupně získává kontrolu nad distribučními procesy, chápe se celého logistického zázemí a vybavuje se informačními systémy
vývojové trendy retailingu:
*tržní dominance - růst velikosti obchodních firem, spojení MO, VO, skladů a dopravy do velkých komplexů
*internacionalizace - v sortimentu i v požadavcích zákazníků
*diverzifikace - zaměření firem na určený druh činnosti (sortiment, cenová úroveň, cílový segment, doplňkové služby)
2, HLAVNÍ PROVOZNÍ TYPY MALOOBCHODU A VELKOOBCHODU
maloobchod - nákup od velkoobchodu nebo od výrobce a jeho prodej bez dalšího zpracování konečnému spotřebiteli
- tvoří prodejní sortiment - vhodné seskupení zboží, zajišťuje jeho prodej a zprostředkovává tržní informace dodavatelům
provozní typy MO: *obchodní domy - univerzální i specializované *supermarkety
*specializované prodejny odborné *superrety
*úzce specializované prodejny *hypermarkety
*smíšené prodejny *odborné velkoprodejny
*ambulantní prodejny *diskontní prodejny
*zásilkový obchod
druhy MO činností:
*MO v síti prodejen - většinový rozsah MO činností, cca 90% tržeb
- dělení na potravinářství a nepotravinářství, specializovaný a nespecializovaný maloobchod
- zvláštní forma - stánkový prodej
*MO mimo síť prodejen - prodej z automatů - doplňkový prodej, cca 1,5%
- přímý prodej - osobní docházení za zákazníkem
- přímý marketing - zásilkový obchod, telefonický prodej, elektronický prodej
druhy VO činností:
*dodávkový (skladový) velkoobchod - většinou s vlastní autodopravou
*agenturní (traťový) velkoobchod - nezajišťuje fyzický pohyb zboží přes vlastní sklad, ale organizuje dodávky z výroby do MO nebo jiným VO firmám
*samoobslužný velkoobchod (C+C) - menší odběry vlastní dopravou zákazníka, možnost impulzívního nákupu, okamžité platby
*regálový velkoobchod - maloobchodník prodává na riziko velkoobchodníka ve vyhrazené části prodejny jeho sortiment (většinou nepotraviny)
*prodejní sklady (demigrosisté)současný prodej pro obchodníky i pro konečného spotřebitele (paliva, stavební materiály apod.)
Klíčová slova:
maloobchod
velkoobchod
nákupní centra
management
logistika
sortiment
Obsah:
- 1, VÝZNAM OBCHODU, POJETÍ RETAILINGU
2, HLAVNÍ PROVOZNÍ TYPY MALOOBCHODU A VELKOOBCHODU
3, KONCENTRACE, KOOPERACE A INTEGRACE OBCHODNÍCH FIREM
4, ŘEŠENÍ MALOOBCHODNÍ SÍTĚ, FAKTORY LOKALIZACE
5, OBCHODNÍ STRUKTURY NA ČESKÉM TRHU
6, NÁKUPNÍ CENTRA
7, STRATEGICKÉ CÍLE OBCHODNÍ FIRMY, E-STRATEGIE
8, ROZHODOVACÍ PROCES – METODY, PRAVIDLA
9, ORGANIZAČNÍ FORMY OBCHODNÍCH FIREM
10, PERSONÁLNÍ MANAGEMENT
11, MOTIVACE PRACOVNÍKŮ
12, ORGANIZACE PRÁCE V MALOOBCHODU
13, PLÁNOVÁNÍ OBCHODNÍCH A PRODEJNÍCH AKCÍ METODOU CPM
14, OBCHODNÍ LOGISTIKA JAKO FAKTOR RACIONALIZACE OBĚHU ZBOŽÍ
15, ORGANIZACE POHYBU ZBOŽÍ – ČLÁNKOVITOST, DISTRIBUČNÍ A LOGISTICKÝ ŘETĚZEC, MANIPULAČNÍ JEDNOTKY, BALENÍ, PŘEPRAVNÍ JEDNOTKY
16, SKLADOVÁ TECHNOLOGIE
17, LOGISTIKA NÁKUPU
18, OBCHODNÍ PROVOZ
19, OBCHODNÍ SORTIMENT
20, FINANČNÍ ANALÝZA OBCHODNÍ FIRMY
21, VLIV OBRÁTKOVOSTI ZÁSOB NA FINANČNÍ SITUACI OBCHODNÍ FIRMY
22, KAPITÁLOVÉ PLÁNOVÁNÍ A INVESTIČNÍ ROZHODOVÁNÍ OBCHODNÍ FIRMY
23, DIAGNÓZA OBCHODNÍ FIRMY A OPTIMALIZACE JEJÍ KAPITÁLOVÉ STRUKTURY
24, MEZIPODNIKOVÉ SROVNÁVÁNÍ V OBCHODĚ
25, DIAGNOSTIKA KRIZÍ A METODY REVITALIZACE