Popis:
Půjdeme-li do důsledků, pak dojdeme k závěru, že vlastně žádná pasivní ochrana stromů v našem obytném prostředí neexistuje. Uděláme-li totiž jakékoliv opatření s cílem umožnit stromům, aby vydržely i na obtížném, extrémním stanovišti, uskutečňujeme vlastně aktivní ochranu. Význam slova pasivní totiž je: trpný, nečinný, netečný, tj. takový, který se přímo neúčastní něčeho. A to my přece ve vztahu ke stromů neděláme. Ochrana kmenů před poškozením např. stavební činností, nadkrývání kořenového balu stromů v ulicích kovovými mřížemi, podpírání stromů proti vyvrácení dřevěnými nebo kovovými podpěrami - to všechno přece nejsou pasivní způsoby, ale způsoby vysloveně aktivní.
Vše začíná už výběrem vhodných druhů stromů pro určité lokality. Je to vysoce aktivní a zodpovědná práce a nelze říci, že by vždy byla u nás dělána na potřebné úrovni. O tom svědčí i sedmdesátileté lipové aleje v ulicích s rodinnými přízemními domky. Ti, co lípy sázeli někdy na počátku tohoto století, zřejmě neuvažovali v předstihu a zanechali nám tu dědictví, o které se mohou svádět nevraživé spory. Lípy, vysázené v ulicích s rodinnými domky na vzdálenost 6 m od sebe, mohou být tak do třiceti let svého věku velmi roztomilé a nikomu nepřekážejí. Po padesáti a více letech ovšem už jsou většinou v takových lokalitách na obtíž a naskýtají se dvě možnosti řešení. Buď všechny vyporážet a nahradit výsadbou stromů s menšími korunami nebo sáhnout k pracnému a opakujícímu se zásahu - stálému seřezávání, tvarování. Většinou se volí druhá možnost, ale je to racionální? Lípa je například velmi majestátní strom, nechá-li se volně rozrůstat do svých přirozených rozměrů. To však z řady důvodů v ulicích měst obvykle nelze, takže se přistupuje k omezovacímu řezu, který vlastně natrvalo odstraní přirozený charakter stromu - vytvoří z něho záměrně doživotního "mrzáka".
V zájmu objektivity nutno podotknout, že mnohé dřeviny snášejí řez dobře, zejména ty, které jsou schopny rašit i ze starého dřeva. Této vlastnosti bylo využíváno i zneužíváno ve formálních zahradních slozích (renesance, baroko), kde byly rostliny podřízeny uměleckému a architektonickému záměru a byly nuceny růst proti své přirozenosti. Stromy a keře k tomu byly nuceny řezem a tvarováním do stěn, hranolů, kvádrů, kuželů, koulí a kvůli tomu tehdy nevznikla žádná "protestní hnutí", která by proti takovým způsobům demonstrovala. Z tehdejší doby pochází zkušenost, že ke stříhání a tvarování se nejlépe hodí
Klíčová slova:
ochrana stromů
obytné prostředí
péče o dřeviny
architektura
pasivní ochrana
Zdroje:
- HURYCH V. a kol.: Sadovnictví 1 (SZN Praha 1984, 389 str.)
- KAVKA B.: Zhodnocení hlavních druhů listnáčů z hlediska jejich využití v zahradní a krajinářské architektuře (Acta Průhoniciana č.22, VÚOZ Průhonice 1969, 174 str.)
- KAVKA B. a kol.: Krajinářské sadovnictví (SZN Praha 1970, 579 str.) kolektiv: Zeleň v životním prostředí I+II. (Metodiky pro zavádění výsledků výzkumů do praxe, ČSAZ - ÚVTI Praha 1975, 72 + 103 str.)
- WAGNER B.: Sadovnická tvorba 2 (SZN Praha 1990, 323 str.)
- BARTOSIEWICZ A., SIEWNIAK M.: Ošetřování okrasných dřevin (SZN Praha 1980, 240 str.)