Popis:
Def:
Pedagogicko-psychologická diagnostika = poznávání a hodnocení individuálních zvláštností žáka, skupiny žáků, které není samoúčelné, ale vede k prognóze a optimalizaci možností žáka. (Hrabal 1989, Kalhous, Obst 2000)
Hlavním cílem je:
rozpoznat skutečný stav - odhalit příčiny - navrhnout vhodná pedagogická opatření. (od diagnózy k terapii)
Dalšími důvody jsou:
• zjistit efektivitu vlastní práce,
• vytvořit východiska pro individuální přístup k žákovi,
• dát žákovi přehled o jeho vědomostech,
• stanovit směr plánovací činnosti v oblasti cílů,
• klasifikovat žáky
Není to konečný stav, je to proces a nástroj.
Nelze oddělovat pedagogickou a didaktickou diagnózu (ani výchovu a vzdělání nelze oddělovat).
Klíčová slova:
pedagogika
pedagogická psychologie
diagnózy
hodnocení
klasifikace
Obsah:
- Diagnóza
Druhy diagnózy:
Co všechno se dá diagnostikovat?
Diagnostika sociálních vztahů
Diagnostika hodnotové orientace žáků
Způsoby a možnosti:
Diagnostika sebepojetí žáka
Diagnostika zájmů žáků
Diagnostika vztahu k předmětu
Diagnostika perspektivní orientace
Diagnostika průběhu a výsledků učení
Hodnocení a klasifikace
Hodnocení má funkce:
Klasifikace:
Metody pro hodnocení a klasifikaci žáků:
Ústní zkoušení (zkouška)
VÝhody:
Nevýhody:
Ústní orientační zkoušení
Didaktický test
Druhy testových úloh:
Druhy didaktických testů:
Učitel hodnotí podle
Kriteria klasifikace v předmětech teoretického zaměření:
Jak klasifikovat (podle klasifikačního řádu - vyhlášek):
Slovní hodnocení:
Co musí obsahovat slovní hodnocení:
Chyby hodnocení (nejen slovního)