Popis:
Etika v podnikání
Morálka je skutečný projev individua či většího celku v oblasti morálních soudů, norem a pravidel jednání.
Etika se snaží o hledání a nalezení správného jednání, snaží se o nalezení toho, co máme „činit na základě svého rozumového vhledu a tedy v souladu se svým myšlením“.
Elementárním cílem etiky coby vědní disciplíny je zkoumání povahy, příčin, důsledků a podob morálky. Etika se dále snaží definovat optimální a skutečnosti přiměřené chování - zde nabývá svého normativního charakteru. Snaží se ukázat cestu a kritéria k nalezení optimálního jednání/chování, než aby dávala hotové, konkrétní a předem vypracované návody.
Etický problém - konflikt, který souvisí s oblastí morálky a u které známe jedno nejlepší řešení. U etického problému jsme schopni situaci řešit jednoznačnou odpovědí „ANO/NE“, přijetím rozhodnutí je pak problém s konečnou platností vyřešen.
Etické dilema - složitější podoba konfliktu, který nemá jedno nejlepší řešení. Tento typ konfliktu „má komplikovanější charakter“. Místo jednoznačné odpovědi stojí před rozhodnutím „buď a nebo“. V lepším případě volíme mezi větším a menším zlem. V případě složitějším nám jde o nalezení optimálního, byť těžkého rozhodnutí.
Podnikovou kulturou rozumíme „vzorec základních a rozhodujících představ, které určitá skupina nalezla či vytvořila, odkryla a rozvinula, v rámci nichž se naučila zvládat problémy vnější adaptace a vnitřní integrace a které se tak osvědčily, že jsou chápány jako všeobecně platné. Noví členové organizace je mají pokud možno zvládat, ztotožnit se s nimi a jednat podle nich.
Klíčová slova:
etika
podnikání
podnikatelská etika
metody
nástroje
etické aspekty
Obsah:
- Etika v podnikání
Důvody pro etické chování v podnikání
Podnikatelská etika
Metody a nástroje podnikatelské etiky
Etické aspekty v ekonomické dimenzi podniku