Popis:
1. POZOROVÁNÍ ČINNOSTÍ UČITELE
• Práce s výchovně vzdělávacími cíli
Nelze vykonat jakoukoliv práci dobře, aniž byl znám, zamýšlen, formulován její cíl. Učitel cíl zná, musí ho sdělit.
Chyby při sdělování cílů učitelem:
- vůbec nesdělí cíl společné činnosti učitele a žáků v hodině, nebo mlhavě
- formuluje cíle příliš obecně, (budeme procvičovat a opakovat, naučíme se další kapitolu, seznámíme se s dalším druhem sloves, řekneme se něco o …..)
- sdělí jen hlavní cíl hodiny a nesděluje cíle dílčích činností,
- oznámí hlavní cíl hodiny bezprostředně po zahájení hodiny, kdy pozornost žáků není ještě soustředěna,
- cíl nahrazuje obsahem tématu nebo jeho názvem, („cílem je česká meziválečná literatura”),
Správné je, když učitel:
- formuluje cíl věcně i jazykově správně,
- vyjádří cíl ve formě požadovaného výkonu nebo dovednosti žáka,
- umí cíl vyjádřit atraktivně, zajímavě a podnětně,
- sdělí cíl jasně a konkrétně, případně opakovaně,
- při formulaci cílů užívá aktivních sloves a slovesných vazeb (definujte, vyjádřete, dokažte, srovnejte, prověřte, vyvoďte, pokuste se, napište, vyvraťte,atd.),
- působí dojmem, že se sám s cíli hodiny plně identifikuje.
Klíčová slova:
pozorování
činnosti žáků
probírané učivo
okolnosti vyučovacího procesu
učivo
učitel
žák
Obsah:
- Pozorování činností učitele
• práce s výchovně vzdělávacími cíli
• časový plán hodiny (promyšlenost stavby vyučovací hodiny)
• vztah učitele k žákům i ke třídě jako celku, vytváření příznivé pedagogické atmosféry
• vytváření rovných možností ve třídě:
• kvalita kázně ve třídě a způsob jejího udržování:
• sledování pedagogické exprese
Pozorování činností žáku
Konkrétní pozorovatelné jevy:
Pozorování probíraného učiva
Co lze sledovat na učivu
Pozorování podmínek a okolností vyučovacího procesu