Popis:
Tato publikace se zabývá tématem tvorby ceny a související problematikou z pohledu komplexní systému revenue a yield managementu (dále jen RYM) a všímá si skutečnosti, že se jedná o v současnosti o unikátní a komplexní systém řízení ekonomiky hotelu v oblasti generování a maximalizace tržeb, optimalizace ekonomických ukazatelů, usměrňování a rozvoje stávajících zdrojů a obchodních příležitostí stejně jako o vyhledávání nových, potenciálně progresivních možností pro rozšíření tržního podílu.
Revenue & yield management nabízí výjimečnou možnost, jak maximalizovat příjmy v závislosti na optimálním využití všech hotelových kapacit zaměřených na generování tržeb. V této publikaci pak především ve sféře hotelových ubytovacích kapacit. Obecně lze podotknout, že právě v hotelovém průmyslu nachází RYM a cenová politika své nejširší a širokospektrální pole pro aplikaci a má vzhledem ke klíčovému postavení úseku ubytování v hotelových subjektech své výsadní postavení právě zde ve smyslu zvláštního důrazu na podíl generovaných tržeb v rámci veškerých příjmů takovéto společnosti.
Přestože se s některými dílčími projevy RYM setkáváme v ekonomickém a finančním řízení hotelových subjektů různých kategorií, nelze zde stále ani v současnosti mluvit o RYM v pravém slova smyslu. Jedinou výjimku tvoří několik hotelových společností, které se etablovaly na místním trhu v předcházejícím desetiletí a reprezentují nadnárodní hotelové řetězce, které svou existencí, podstatou, charakterem a vnějším projevem vůči trhu, zákazníkům, přeneseně tedy poptávce, představují konkrétní nositele pokroku a vývoje i v oblasti již citované. Majitelé a zahraniční management (většinou zaměstnanci daného hotelové řetězce) mají dalekosáhlejší znalosti v oboru RYM, než je tomu obecně v České republice nebo na místním hotelovém trhu.
Zahraniční management je ve většině případů iniciátorem zavedení Revenue managementu, resp. yield managementu v 5* a 4* hotelech na území ČR. Důkazem toho je řada hotelových subjektů vlastněných, provozovaných či franchisových, které v letech primárního etablování se na místním trhu a v následujících letech v období transformací vyvinula nejenom značné úsilí na restrukturalizaci systémů řízení, ale zavedla ve své době veškeré dostupné mechanizmy systémového řízení a uvedla do praxe všechny takové nástroje řízení pro optimální usměrňování chodu a efektivity podniku, jaké je možné nalézt při porovnávání konkurenčních zařízení. To vše za účelem udržení a rozšíření tržního podílu, maximalizace tržeb a zisku a zajištění funkčních ekonomicko-provozních systémů vzhledem ke konkurenčním tlakům a s ohledem na nové trendy v tomto průmyslu. Jednou z prvních změn bylo nejenom zavedení odlišných přístupu v analytice hospodářských výsledků jednotlivých oddělení, ale současně aplikace nových strategií, mezi nimiž diferenciace cen, segmentace a prodejní strategie hráli jednu z primárních rolí, jež v následujících letech vykrystalizovala v nový systém řízení tržeb a výnosnost aplikovaných cen zvaný revenue & yield management.
V pražských hotelech se objevila a stále nově objevuje řada způsobů, jak zvýšit výnosy z ubytování. Počáteční inspirace zahraničními vzory pozvolna ustupuje vlastní zkušenosti a budování osobité a individuální podoby revenue & yield managementu, který je „ušit na míru“ určitému hotelu. V konečné fázi si však každý hotel, resp. jeho management, musí identifikovat, které teoretické metody může ve svém hotelu použít, a pak je v praxi aplikovat. Každý hotel je odlišný a má svá specifika, a proto také vyžaduje jiný přístup. Tomu musí být také přizpůsoben revenue & yield management ve svém obsahu, samotný systém, schéma této řídící složky generálního managementu však musí být zachována.
Tato publikace se proto věnuje problematice uplatňování konceptu revenue & yield managementu na modelových příkladech pěti fiktivních 3-5*-vých hotelů, přičemž příslušnost do jednotlivých kategorií nehraje ve smyslu aplikace natolik klíčovou roli, aby tento typ ekonomického a výnosového řízení nemohl být aplikován pro jakýkoliv hotelový subjekt v rámci jednotlivých kategorií.
Dále tato publikace tlumočí zásadní sdělení a ukazuje cestu, jakým způsobem je možno docílit ekonomické stability a růstu v kterémkoliv hotelovém zařízení. Důvod, proč byl zvolen příklad výše uvedených organizací, je proto svázán vcelku s jednoduchým vysvětlením. V současnosti jsou to pouze čtyř-, a pětihvězdičkové hotely, které koncepci revenue & yield managementu používají. Situace je však jiná u hotelů nižší kategorie. S ohledem na fakt, že reálné informace o hospodaření skutečných hotelů nejsou veřejně přístupnými informacemi, návrh řešení na uplatnění zásad RYM bude tedy vycházet ze spektra informací dostupných veřejně, získaných průzkumem a v rámci benchmarkingu a zároveň z modelových dat.
Řada poznatků zde uvedených čerpá ve velk...
Klíčová slova:
metodicky postup
schéma
revenue
yield management
aplikace
analýza
modelový případ
Obsah:
- Úvod -7-
1. Metodický postup a schéma -9-
1.1 Struktura publikace -9-
1.2 Hlavní argument -9-
1.3 Cíl publikace -10-
1.4 Metodika -10-
1.5 Obsahové těžiště -12-
2. Revenue & yield management - teorie a obsah -13-
2.1 Úvod do teorie -13-
2.2 Co je revenue & yield management -13-
2.3 Evoluce rym -14-
2.4 Mýty, realita a názory -16-
2.5 Definice revenue & yield managementu -18-
2.6 Revenue & yield management v hotelovém průmyslu -18-
2.7 Podmínky aplikace -21-
2.8 Provozní důsledky rym -22-
2.9 Dlouhodobé strategické aspekty -22-
2.9.A organizace -23-
2.9.B lidské zdroje -24-
2.9.C technologie -25-
2.9.D produkt -28-
2.9.E kvalita služeb -28-
2.10 Krátkodobé strategické aspekty -29-
2.10.A přidělování pokojů - alokace -30-
2.10.B předpovídání - forecasting -30-
2.10.C segmentace trhu -32-
2.10.E tvorba cen -32-
2.10.F restrikce -33-
2.10.G numerická analýza -36-
2.10.H statistické ukazatele -38-
2.10.I shrnutí -39-
3. Aplikace a analýza rym na modelovém případu a diskuse nad nálezy -40-
3.1 Strategické úvahy a jejich důvody -40-
3.2 Analýza konkurence -40-
3.3 Analýza a interpretace zjištění -41-
3.4 Organizace -42-
3.4.A implementace a cíle yield managementu -42-
3.4.B yield management tým -43-
3.4.C školení zaměstnanců -44-
3.4.D produkt -44-
3.5 Tržní segmentace a obchodní mix -45-
3.6 Sezónnost -46-
3.7 Geografická segmentace -51-
3.8 Cenová politika -57-
3.8.A pace faktor -59-
3.9 Ekonomické faktory jako součást cenové politiky -60-
3.9.A tržní podíl pokojů a tržeb (market share / market penetration) -61-
3.9.B den příjezdu (day of arrival) -61-
3.9.C doba pobytu (lenght of stay) -62-
3.9.D čas vstupu poptávky (lead time) -63-
3.10 Alokace pokojů -64-
3.11 Analýza klíčových ukazatelů -65-
3.11.A market penetration index -68-
3.11.B average rate index -69-
3.11.C revenue generation index -70-
Závěr a doporučení -72-