Popis:
Používání didaktických testů u nás prodělalo složitý a rozporuplný vývoj. Intenzivní a tvořivý rozvoj testových metod v období pedagogického reformismu byl po roce 1948 vystřídán obdobím nekritického a totálního odmítání těchto metod. Teprve koncem šedesátých let je možno pozorovat v našem pedagogickém myšlení snahu oprostit se od jednostranných představ o školních testech, zvláště pak o testech, které měří vědomosti a dovednosti žáků - tj. o testech didaktických.
Za současného stavu pedagogického poznání snad již nikdo otevřeně nezpochybňuje skutečnost, že odborně sestavený a správně používaný didaktický test nejen že nepůsobí škodlivě, ale naopak může být velice užitečným prostředkem k získávání objektivních informací o žákovi. Se současným stavem používání didaktických testů však zdaleka nemůžeme být spokojeni. V názorech mnohých pedagogů přetrvává značná nedůvěra a skepse vůči testům a měření v pedagogice vůbec. Je také velmi málo původní české literatury, která by se přístupnou formou a přitom na solidní odborné úrovni zabývala otázkami testování vědomostí žáků. Učitelé v praxi mají o testech a testování mnohdy neucelené a často velmi zkreslené představy. Nepříznivě působí i to, že pro potřeby škol se zatím nevydávají ověřené (standardizované) didaktické testy, které by umožňovaly hodnotit a porovnávat výsledky vzdělávací práce jednotlivých škol atd.
V současné době se v České republice zabývá testováním vědomostí žáků, tvorbou a prodejem didaktických testů několik společností a firem. Používané a nabízené testy zpravidla ovšem nejsou dostatečně ověřeny na přiměřeně velkém vzorku žáků (jde o nestandardizované testy) a často také nejsou konstruovány na základě nejnovějších poznatků teorie testování (vychází zpravidla jen z empirie autorů). Didaktické testy, které nejsou sestaveny odborně, a testy, jejichž vlastnosti nejsou dostatečně známé, však nemohou uživatelům přinést spolehlivé a platné výsledky.
Klíčová slova:
didaktické testy
zpětná vazba
konstrukce
optimalizace
standardizace
školní prax
Obsah:
- 1. Teorie didaktického testu
1.1. Vzdělávací proces a zpětná vazba
1.2. Současný stav zkoušení na základních a středních školách
1.3. Co je to didaktický test ?
1.3.1. Druhy didaktických testů
1.3.2. Vlastnosti dobrého didaktického testu
2. Tvorba didaktického testu
2.1. Plánování didaktického testu
2.1.1. Technika specifikační tabulky
2.1.2. Technika seznamu výukových cílů
2.2. Konstrukce didaktického testu
2.2.1. Návrh testových úloh
2.2.1.1. Otevřené široké úlohy
2.2.1.2. Úlohy se stručnou odpovědí
2.2.1.3. Úlohy dichotomické
2.2.1.4. Úlohy s výběrem odpovědí
2.2.1.5. Přiřazovací úlohy
2.2.1.6. Uspořádací úlohy
2.2.1.7. Zásady platné pro navrhování všech druhů testových úloh
2.2.2. Návrh prototypu didaktického testu
2.3. Ověřování a optimalizace didaktického testu
2.3.1. Analýza vlastností testových úloh
2.3.1.1. Obtížnost úlohy
2.3.1.2. Citlivost testových úloh
2.3.1.3. Analýza nenormovaných odpovědí
2.3.2. Úprava vytvořeného didaktického testu
2.4. Tvorba standardizovaného didaktického testu
2.4.1. Určení reliability didaktického testu
2.4.1.1. Reliabilita testu pomocí Kuderova-Richardsonova vzorce
2.4.1.2. Reliabilita testu metodou půlení
2.4.2. Standardizace didaktického testu
2.4.2.1. Percentilová škála
2.4.2.2. C - škála
2.4.2.3. Škála STANIN
2.4.2.4. z - škála
2.4.2.5. Z - škála
2.4.2.6. T- škála
2.4.3. Vytvoření klasifikačního standardu pro didaktický test
3. Používání didaktických testů ve školní praxi
3.1. Diagnostický rozbor výsledků testu
3.2. Posouzení celkových výsledků třídy
3.3. Klasifikace výsledků v testu
3.4. Posouzení objektivity klasifikace pomocí didaktického testu