Popis:
1. Předmět psychologie
Většina z vás si pomyslí, že je to jednoduché, psychologii přece zná a používá každý, všichni se s ní už někdy setkali, někdo se jí dokonce krátce učil na střední škole, psychologové dělají ze života vědu, všude si můžete koupit různé příručky, udělat si testy inteligence…. A přesto stále více lidí si stěžuje na nedostatek času, deprese, neschopnost v navazování přátelských nebo partnerských vztahů, i mnozí studenti si nevěří, mají dojem, že jen ti ostatní jsou úspěšní, vtipní, nezávislí na rodičích, jen oni sami ne. Asi je ani nenapadne, že i takové problémy patří do okruhu problémů, kterými se psychologie a její aplikované obory zabývají.
Ponecháme-li stranou historická vymezení psychologie jako - vědy o duši, - vědy o subjektivní zkušenosti či - vědy o chování, můžeme se pokusit o obecnou definici:
Psychologie je věda o lidské psychice, jednání a prožívání.
Je to věda na pomezí věd přírodních, společenských a filosofie. Má mezi nimi klíčové postavení, protože předměty ostatních věd, mohou být poznávány jen subjektem (člověkem), zatímco subjekt může zkoumat a poznávat sám sebe.
Psychika je ale vázána i na svůj hmotný základ, biologicky je chápána jako projev činnosti centrální nervové soustavy - mozku. Psychická činnost, chování, jednání, aktivita člověka je jednou ze základních kategorií obecného pohledu na lidskou psychiku. Biologickým předpokladem psychické činnosti jsou tedy funkce nervového systému člověka.
Klíčová slova:
psychologie
vývoj dítěte
vývoj osobnosti
zákonitosti psychiky
vědomí
tvořivost
motivace
stres
sociální kognice
komunikace
asertivita
Obsah:
- 1. Předmět psychologie
1. 1 Základní teoretické obory psychologie
1. 2 Aplikované psychologické obory
2. Antická psychologie - zrození “psýché”
3. Vědecká psychologie
3. 1 Biologický přístup
3. 2 Tvarová psychologie
3. 3 Behaviorální psychologie
3. 4 Hlubinná psychologie
3. 5 Humanistická psychologie
4. Metody psychologie
4.1 Pozorování
4.2 Experiment
4.3 Rozhovor
4.4 Dotazníkové metody
4.5 Psychologické testy
4.6 Hodnocení produktů činnosti
5. Počátky vývoje dítěte
5.1 Lásce i mateřské se musíme naučit !
5.2 Prenatální období
5.3 Přirozený příchod na svět
5.4 Novorozenecké období
5.5 Kojenecké období
5.6 Batolecí období
6. Vývoj osobnosti - zrání či učení?
6.1 Vnitřní výbava - zrání.
6.2 Vnější prostředí
6.3 Diferenciační pojetí vývoje osobnosti
6.4 Stadiální pojetí vývoje osobnosti
6.4.1 Freudovo pojetí psychosexuálního vývoje
6.4.2 Eriksonovo pojetí psychosociálního vývoje
6.4.3 Piagetovo pojetí kognitivního vývoje
6.4.4 Kolbergovo pojetí mravního vývoje osobnosti
7. Obecné zákonitosti psychiky
7.1 Psychické procesy
7.2 Psychické stavy
8. Vědomí
8. 1 Stupňovitost vědomí
8. 2 Stavy vědomí - biologické hledisko.
9. Psychická struktura osobnosti
9.1 Vlohy, schopnosti, dovednosti
9.2 Inteligence
9.3 Sociální inteligence
10. Tvořivost
10.1 Produkty tvořivosti
10.2 Tvůrčí osobnost
10.3 Tvůrčí proces
11. Temperament a charakter, rysy osobnosti.
11.1 Antická typologie
11.2 Kretschmer, scheldon
11.3 I.p.pavlov
11.4 C. g. jung
11.5 H. j. eysenck
12. Motivace
12.1 Potřeby
12.2 Maslowova hierarchie lidských potřeb
12.3 Pocity
12.4 City a emoce
12.5 Postoje
12.6 Zájmy
12.7 Předsudky
13. Stres
13.1 Stresová reakce
13.2 Stresory
13.3 Ptsp- posttraumatická stresová porucha /katastrofický syndrom/
13.4 Strategie zvládnutí stresu i obranné mechanismy.
14. Začleňování člověka do společnosti
14.1 Pozice, status role
14.2 Skupinové normy
14.3 Skupinová konformita
15. Sociální kognice
16. Teorie komunikace
17. Neverbální komunikace
17.1 Mimika
17.2 Zrakový kontakt
17.3 Gesta
17.4 Haptika
17.5 Postoje
17.6 Proxemika
17.7 Předměty kolem nás
18. Verbální komunikace a neverbální složky řeči
18.1 Řeč
18.2 Příprava vlastního mluveného projevu
18.3 Umění naslouchat
19. Sociální konflikt
19.1 Konflikt interpersonální
19.2 Zvládání konfliktů
20. Asertivita
20.1 Asertivní dovednosti
20.2 Mýty kolem asertivity
21. Prosociální chování
21.1 Sociální afiliace
22. Skupina a její rozdělení
22.1 Skupinové klima
22.2 Komunikace ve skupině
22.3 Sociometrie