Psychologie lidské komunikace - základní studijní témata
«»
Popis:
I. Různé přístupy ke komunikaci
Komunikace v systému sociální interakce
Sociální komunikace - charakteristiky, cíle, podstata, funkce, význam
Komunikace - proudění informací z jednoho bodu (ze zdroje/produktor) k druhému bodu (k příjemci)
Z lat. „komunico“ = spojovat
„participare“ = spoluúčastnit se
Definice
Komunikace je srdcem (jádrem) sociální interakce a jejím základním prostředkem. Spočívá ve výměně informací (sdělování a přijímání) mezi dvěma, nebo více partnery s cílem informovat a působit na jiné.
Podstatou je sdělování informací.
PLK -
= spec. psychologický obor o zákonitostech LK z hlediska osobnosti komunikujícího ve společenských podmínkách
- zajímají ho záměry komunikujících, funkce jejich komunikace a motivace k ní, dorozumění i nedorozumění v procesu komunikace a účinky na psychiku jak příjemce, tak produktora, k nimž dochází při předávaní sdělení (slovních i neslovních) či při společném sdílení situace.
Klíčová slova:
komunikace
psychologie
extrasenzory
komunikace
jednání
transakce
Obsah:
- 1. Různé přístupy ke komunikaci
Komunikace v systému sociální interakce
Sociální komunikace - charakteristika, cíle, podstata, funkce, význam
2. Struktura a proces komunikace
3. Verbální složka komunikace
Psychologie řeči a jazyka, jazyk a pohlaví
Syntax, sémantika, pragmatika
4. Nonverbální složka komunikace
5. Činnostní složka komunikace
Metakomunikace, metakomunikační faktory. Řečový registr
Extrasenzorická komunikace
Formy (druhy) komunikace
Distanční komunikace
6. Struktura kompetence komunikovat (základní komunikační dovednosti a jejich stručná analýza)
Typy komunikujících
Oblasti komunikace
Komunikační kontexty - situace - motivy - styly - klima
7. Poruchy komunikace
Nesprávné představy o komunikaci
Zásady správné komunikace - efektivní způsoby komunikování (včetně oslovení)
8. Asertivní komunikace
Transakční analýza
9. Komunikace v řízení lidí
Základní chyby v profesní komunikaci
10. Vedení rozhovorů (aplikace na mládež, dospělé, seniory a nemocné)
Příkazy, instrukce, kontrola
11. Jednání a vyjednávání
12. Vedení porad a veřejného shromáždění
Prezentace
13. Zásady úspěšného jednání s lidmi
Příčiny neúspěšného jednání a jak mu čelit
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.