Popis:
Mediální teorie vs lingvistika
• Existují rozdíly v názvosloví žurnalistické a jazykovědné terminologie. Teoretici masových médií rozdělují tvorbu novinářů na zpravodajství a publicistiku, v české stylistice je název publicistika a publicistický styl užíván pro jakoukoli novinářskou tvorbu.
Terminologické problémy
• Žurnalistiku lze vymezit jako činnost v hromadných sdělovacích prostředcích (zvl. v novinách, časopisech, rozhlase, televizi apod.), novinářství, dále také jako obor zabývající se touto činností; jindy se tím rozumí pouze denní tisk, noviny.
• Publicistika je často chápána také jako žurnalistická nebo spisovatelská činnost v hromadných sdělovacích prostředcích, která slouží k informaci o aktuálních otázkách a komentuje je. Výrazem publicistika můžeme pojmenovat též souhrn časopisů (určitého směru, ve vymezeném období aj.), a to včetně osob, které je píší, redigují apod.
• V české lingvistické, přesněji stylistické terminologii se pro činnost hromadných sdělovacích prostředků a rovněž pro sféru příslušných textů užívá pojmenování jak žurnalistika, tak také publicistika.
• Někdy se oba termíny ztotožňovaly a s určitými výhradami byly považovány za synonymní, jindy žurnalistika představuje souborný název pro zpravodajství, které slouží k informování, a rovněž pro publicistiku, jež hodnotí, posuzuje, přesvědčuje.
Klíčová slova:
publicistika
fejton
názor
interview
reportáž
feature
črta
story
Obsah:
- Co je to publicistika?
Publicistika v médiích
Fejetonistické žánry
Názorové žánry
Žánr interview
Reportáž
Reportážní žánry: reportáž, feature, črta
Story
Ostatní žánry