Popis:
Úvodní pohled
Znalostní management (řízení znalostí, Knowledge Management - KM) se stal žhavým tématem. Znalosti jsou dnes chápány jako strategicky nejdůležitější zdroj a učení jako strategicky nejdůležitější schopnost podniků a organizací. Pozornost věnovaná znalostem ve světě a jejich řízení ve světě dramaticky roste a týká se mnoha úrovní (např. OECD, World Bank, EU aj.).
Jako první s termínem knowledge worker, tj. pracovník disponující znalostmi, pravděpodobně přišel přední myslitel managementu Peter Drucker. Když Drucker v roce 1993 ve své knize Post-capitalist Society (česky Postkapitalistická společnost, Management Press 1993) předpověděl nutnost řízení znalostí, nebyl rozhodně první. Japonský konzultant Kenichi Ohmae již před Druckerem konstatoval, že nová, teprve se rodící ekonomika bude založena na znalostech. A již Fridrich von Hayek přišel s tvrzením, že nejdůležitějším aktivem společnosti je její schopnost pracovat se svými vědomostmi.
Drucker píše: „Hodnota je nyní vytvářena prostřednictvím produktivity a inovací. Oba tyto faktory představují aplikaci znalostí v pracovním procesu. Vedoucími sociálními skupinami společnosti znalostí budou „kvalifikovaní specialisté“, znalostní manažeři, kteří vědí jak alokovat poznatky a vědomosti, aby bylo dosaženo jejich produktivního využití - stejně jako kapitalisté věděli, jak produktivně využít kapitálu.“
Klíčová slova:
knowledge management
implementace
rozvojové aktivity
podnikání
success story
Obsah:
- 1. Co je to knowledge management 3
Úvodní pohled 3
Stručně k vývoji knowledge managementu 3
Definice a přístupy 4
2. Proč „implementovat“ knowledge management 6
Znalosti v kontextu evropské unie - efqm excellence model 6
Proč zavádět programy řízení znalostí? 7
3. Význam knowledge managemetu pro podnikání 9
4. Success story 10
Příklady úspěšných příběhů 10
5. Jak knowledge management implementovat 11
Cesta apqc 11
1. Stupeň - začněte 12
2. Stupeň - vytvořte strategii 13
3. Stupeň - navrhněte a spusťte km iniciativy 13
4. Stupeň - rozšiřujte a podporujte 14
5. Stupeň - institucionalizujte km 15
Deset kroků k úspěchu (ashridge management college) 17
6. Závěry 19
7. Rozvojové aktivity 21
„co existuje tam, kam jdeme?“ 21
Standardizace managementu znalostí 21
Od strategie k systémovému strategickému scorecardu (ssc) 22
Shrnutí a závěr 23