Popis:
Základní možnosti zlepšování procesů v podnikovém nákupu je zapotřebí hledat v průběhu všech jeho procesů a v zajištění jejich účinných vzájemných vazeb. Za vhodné cesty zlepšení lze v současné době považovat zejména realizaci koncepce Supply Chain Management (v procesu logistika), výběr vhodné metody volby optimálního dodavatele (proces marketing s přímými dopady na průběh logistických procesů nákupu), splnění aktuálních požadavků norem ISO 9000:2002 v procesech nákupu, sledování výsledků samohodnocení dodavatelů a respektování nákladových a výkonových parametrů nákupu, jehož významnou součástí je také řízení zásob (které tradičně patří do procesu logistika).
reklama
Uvedené možnosti zlepšování nelze efektivně realizovat bez nasazení informační podpory nákupu (proces informatika), znalostí lidí (personalistika) a jejich energetizace manažery.
KONCEPCE ŘÍZENÍ DODAVATELSKÉ SÍTĚ
Koncepce Supply Chain Management (SCM - řízení dodavatelských řetězců) vyžaduje nový přístup k řízení nákupu průmyslového podniku. Podnik nesleduje jen optimalizaci vlastních procesů, ale musí dojít k optimalizaci procesů v rámci celého dodavatelského řetězce za účelem řízení sítě tvorby hodnot pro zákazníka. Řízení dodavatelsko-odběratelských vztahů znamená úplnou integraci zúčastněných partnerů do společného řetězce logistických procesů (od nákupu surovin až po dodávku konečnému zákazníkovi). Proces řízení toků materiálu prostřednictvím dodavatelského řetězce se označuje jako MRP druhé generace (Second Generation Materials Requirements Planning). K prognózování poptávky dochází v každé SKU (Stock Keeping Unit), tzn. v každé jednotce, která udržuje zásoby, a je vzájemně provázané směrem od nejvzdálenějšího bodu - konce sítě. (Za SKU považujeme například výrobní závod, mezičlánky distribučního řetězce, konečného zákazníka.) Mezi základní efekty řízení dodavatelských řetězců patří vyšší úroveň služeb zákazníkům, redukce zásob, minimalizace nákladů celého logistického řetězce, redukce času objednávek, vyšší schopnost reakce na tržní změny a sdílení informací s partnery v dodavatelském řetězci.
Klíčová slova:
procesy
podnikový proces
nákup
řetězec
optimalizace
Obsah:
- Koncepce řízení dodavatelské sítě
VÝběr vhodné metody volby dodavatele
Samohodnocení dodavatele
Informační podpora nákupu
Celková optimalizace nákupu
Outsourcing a jiné formy organizace nákupu
Závěrem
Prameny:
Zdroje:
- Baily, P., Farmer, D., Jessop, D., Jones, D. Purchasing. Principles and Management. London: FT Prentice Hall, 2005.
- Lukoszová, X. Nákup a jeho řízení. Brno: Computer Press, 2004.
- Lysons, K. Zakupy zopatrzeniowe. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2004.