Popis:
Počátek století probíhal ve znamení rozšiřování volnosti a inspiračníeh možností.Vliv afriekýeh řezeb v kombinaci s vlivem kubismu přispěl k netradičním postupům, kdy plastika není vyřezávána, nebo tesána, ale spíše skládána z jednotlivých kusů materiálu. Zajímavé myšlenky vnesli do sochařství futuristé, kteří zavrhovali tradici a přáli si objekty z různých materiálů a mechanicky pohyblivé.
Tyto myšlenky nalezly své uskutečnční v Rusku - Vladimír Tatlin vytvářel konstruované sochy (konstruktivismus — viz abstraktní umění).
Jiný přístup k sochařství mčli dadaisté - „ready- mades" a kubisté (viz).
Současné pracovali i umčlci, kteří necítili potřebu být účastníky jakýchkoliv hnutí a manifestů a přesto jejich způsob tvorby nebyl jen pokračováním umění 19.století, ale čímsi novým a svébytným.
Constantin Brancusi (1876-1957)
Brancusi byl Rumun, žijící v Paříži. Jeho tvorba se rozvětvila do dvou rozdílných způsobů práce: Na jedné straně vysoce abstrahované tvary, zjednodušené až na prvotní formu, zcela bez detailů (Počátek světa, 1924, Torzo mladého muže, 1932). Jeho hlavy jsou vybroušené k naprosté jednoduchosti, tvář je sotva naznačena (Slečna Pogányová, 1913)
Současně vytváří sérii soch tesaných do dubu sekyrou, připomínající primitivní fetiše (Chiméra, Čarodějnice, Duch Budhy).
Klíčová slova:
kinetismus
konceptuální umění
Čechy
Štursa
Nepraš
Kmentová
Veselý
Gebauer
Obsah:
- Konstanlin Brancusi (1876-1957)
Henry Moore (1898-1986)
Germaine Richierová
KINETISMUS
KONCEPTUÁLNÍ UMĚNÍ
ČECHY
Jan Štursa 1880-1925)
Otto Gutfreund (] 889-1927)
Karel Nepraš (1932-2002)
Bohumil Zemánek (1942)
Stanislav Kolíbal (1925)
Eva Kmentová (1928-80)
Aleš Veselý (1935)
Věra Janoušková (1922)
Vladimír Janoušek (1922-1986)
Adriena Šimotová (1926)
Magdalena Jetelová (1946)
Kurt Gebauer (1941)
Jaroslav Róna (I 957)