Popis:
1.1 Vymezení sociální psychologie
V průběhu studia jste se již měli možnost setkat se základy několika psychologických disciplín. Na začátku studia jste absolvovali úvodní kurz orientovaný na základy vývojové psychologie, psychologie osobnosti a sociální psychologie. V průběhu dalšího studia jste nahlédli do problematiky pracovní psychologie a také do problematiky zvládání krizových situací, traumat a neštěstí. V rámci tohoto kurzu si klademe za cíl prohloubit a zasadit do kontextu poznatky, které jste získali z předchozích předmětů, a to především v každodenním, sociálním, mezilidském styku - v průběhu běžných sociálních interakcí. Budeme se tedy zabývat některými tématy z oblasti SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE. Jak je tato psychologická subdisciplína definována?
Podobně předchozímu vymezení sociální psychologie také Atkinsonová (2003, str. 602) popisuje sociální psychologii jako „...vědu o tom, jak lidé vnímají, cítí svůj sociální svět a přemýšlejí o něm, jak na sebe vzájemně působí a ovlivňují jeden druhého“. Hewstone a Stroebe (2006, str. 31) uvádějí, že „…sociální psychologie jako dílčí obor psychologie byla od samých počátků definována coby vědecké studium jedince v sociálním kontextu.“ Nicméně, sociální psychologii nelze vymezit zcela jednoznačně a někteří autoři (např. Výrost, Slaměník, 2008) spíše ustupují od formulování jednotných definic pro tak rozmanitý a dynamický psychologický obor, jakým současná sociální psychologie bezesporu je.
Klíčová slova:
sociální kognice
sociální konflikt
týmové role
obchodní jednání
vedení týmu
sociální podnět
Obsah:
- 1 Sociální kognice
1.1 Vymezení sociální psychologie
1.2 Sociální kognice, sociální schémata, efekty a chyby uplatňující se v průběhu sociální interakce
1.3 Sociální konflikt
2 Sociální skupiny, struktura sociálních skupin, dynamika sociálních skupin
2.1 Sociální skupiny
2.2 Dělení malých sociálních skupin
2.3 Dynamika skupiny
2.4 Struktura sociálních skupin
3 Psychologie týmové práce, vedení týmu, týmové role, vedení porad, obchodní jednání
3.1 Úvod do psychologie týmů
3.2 Pozice vedoucího týmu, efektivní vedení týmu
3.3 Týmové role
3.4 Vedení porad
3.5 Obchodní jednání
4 Rozšiřující úroveň sekce I
4.1 Vymezení sociální psychologie
4.2 Sociální kognice - sociální podnět
4.3 Vedení týmu
5 Literatura
Zdroje:
- ATKINSON, R. et al. (2003) Psychologie, Praha: Portál.
- BAUMGARTNER, F. (2008) Sociální poznávání In VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. Sociální psychologie, Praha: Grada.
- BAHBOUH, R. (2011) Sociomapování týmů, Brandýs n/L: Dar Ibn Rushd.
- FRANKOVSKÝ, M., KENTOŠ, M. (2008) Sociální konflikty In VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. (2008) Sociální psychologie, Praha: Grada.
- HARTL, P., HARTLOVÁ, H. (2000) Psychologický slovník, Praha: Portál.
- HERMOCHOVÁ, S. (2006) Teambuilding, Praha: Grada.
- JIŘINCOVÁ, B. (2007) Psychologie leadershipu, on-line, http://www.kps.zcu.cz, 15. 11. 2007.
- HAYESOVÁ, N. (1998) Základy sociální psychologie, Praha: Portál.
- HEWSTONE, M., STROEBE, W. (2006) Sociální psychologie, Praha: Portál.
- KOLLÁRIK, T. (2004) Sociálna psychológia, Bratislava: UK.
- METELKOVÁ, E. (2011) První dojem rozhoduje, i ten chybný, Psychologie dnes, no. 1, pp. 16 - 20.
- MIŇHOVÁ, J., PRUNNER, P. (2000) Kapitoly ze sociální psychologie pro právníky, Dobrá voda: Aleš Čeněk.
- LOVAŠ, Ladislav. Agrese. In SLAMĚNÍK, I., VÝROST, J. Sociální psychologie. 2. přepracované a rozšířené vyd. Praha : Grada, 2008. Část III. Jedinec v interakci. s. 267-283. ISBN 978-80-247-1428-8.
- PECHAČOVÁ, Z., NATOVOVÁ, L. (2011) Komunikace pro ekonomy, Praha: PEF ČZU.
- RYMEŠOVÁ, P., CHAMOUTOVÁ, K. (2011) Průvodce psychologií osobnosti a sociální psychologií pro distanční studium, Praha: PEF ČZU.
- VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. (2008) Sociální psychologie, Praha: Grada.