Popis:
Výňatek z textu z knihy M. Jakoubka pojednává o problematice tzv. romské kultury, -o jejím podání široké veřejnosti „odborníky na Romy“ -kteří nejsou obeznámeni se sociálním konceptem kultury /nevědí, co je kultura/ a tudíž je nepravděpodobné, že by se někdo s takovou neznalostí mohl seriózně účastnit multikulturní debaty a být pro ni přínosem. M. Jakoubek jejich nesprávné či neúplné teze vyvrací a snaží se o jejich správné vyložení.
1) Jak Jakoubek chápe pojem kultura a v čem vidí problém současného romistického diskursu?
A) Jak chápe kulturu:
„Kultura je entita“ -má charakteru nebiologický, negenetický superorganický (naddůstojné) charakter.
„Kultura je NAUČENÁ“ -není instinktivní, vrozená či přenášená biologicky, nýbrž se skládá ze zvyků, obyčejů (naučených návyků, které jedinec získává během své životní zkušenosti po narození).
• Rasa a kultura mají dva odlišné původy a nemohou se směšovat dohromady - lidé různých ras se mohou podílet na stejné kultuře (!!!), stejně tak lidé stejné rasové skupiny mohou mít radikálně odlišné kultury
--> výklady z hlediska dědičnosti jsou v otázkách kultury nepřípustné!
B) Problematika současného romistického diskursu:
Autoři textů o Romech chápou kulturu jako dědičně vázanou na určitou skupinu lidí (skupinu biologickými faktory vymezenou), to je problém romistického diskursu, autoři buďto špatně, anebo úplně, nechápou pravý význam slova kultura. Zastávají hodnotící pojem kultury.
2) Jak text argumentuje proti rasismu?
Rasismus je třeba odmítnout bezezbytku.
Je již zcela známé, platné a uznávané, že entity /jako je např. rasa/ neexistují!! (přesto se staří badatelé, kteří paradoxně chtěli bojovat proti rasismu, dopouštějí sami „nevědomky“ rasismu, právě protože užívání RASU ve smyslu samostatné kategorie -/fyziognomické rysy (barva pleti, očí a vlasů, …)/
Klíčová slova:
kultura
romistický diskurs
etnocentrismus
axiologie
folklor
redukce
etnicita
Obsah:
- 1) Jak Jakoubek chápe pojem kultura a v čem vidí problém současného romistického diskursu?
2) Jak text argumentuje proti rasismu?
3) Kdy můžeme hovořit o tom, že je někdo nositelem specifické kultury?
4) V čem spatřuje Jakoubek etnocentrismus a axiologické pojetí kultury u dnešních romistů?
5) V čem spočívá riziko redukce kultury (národnosti) na folklor?
6) Co tím Jakoubek myslí, když říká, že "kultura v principu není"?
7) Jak byste popsali rozdíl mezi primordialismem a konstruktivismem?
8) Proč Jakoubek usiluje o odstranění kategorie etnicity z debaty o multikulturalismu?
9) Stručně charakterizujte tradiční romskou kulturu, národní romskou kulturu a kulturu chudoby.