Popis:
Vzdělávání v historickém pohledu
1. Vzdělávání za Karla IV. - kláštery, církevní školy, hlavně náboženství, jen muži (nerovnoprávnost), vyšší vrstva
2. Vzdělávání v době Marie Terezie - povinná školní docházka, vynuceno společenským vývojem - začátek industrializace, průmyslu, bylo potřeba vzdělanosti lidí, prázdniny, první všeobecné vzdělávání celé populace, v 19.stol. vznikly střední odborné školy
3. Vzdělávání v polovině min.století (1950-1970) - do 10% populace studovalo VŠ
4. Vzdělávání v polovině 21. století - 40% populace studuje VŠ, vzdělanost se posouvá
3 etapy vzdělávání dle Kellera:
Vzdělání jako chrám /Keller, 2008/
» středověk - výjimečné se vzdělávat
Vzdělání jako výtah /Keller, 2008/
»
vzdělávat se může každý
Vzdělání jako pojišťovna /Keller, 2008/
»
všichni to mají, abych se pojistil, že nepropadnu níž, musím to mít taky
*Dosažené vzdělání člověka v roce 1920X2015
»
vyučen zedníkem - všestrannost x specializace (nové technologie, školení)
Jaké rysy měla škola 20. století?
• Učitel byl autorita
• Učitel byl klíčem k vědomostem (kde najít knihy - monopol učitele, dnes je již pryč = je internet)
• Změnilo se postavení učitele a často si s tím neví rady
Klíčová slova:
vzdělávání
didaktika
koncepce
obecná témata
kurikulum
povinné součásti
Obsah:
- Vzdělávání v historickém pohledu
3 etapy vzdělávání dle Kellera:
Informační společnost
Vzdělávací systém
Didaktika
Co je to paradigma
Změny paradigmat
Průmyslový model školy (videa na moodle)-dokoukat video a vyjádřit názor
Mýty ve vzdělávání
Symptomy uvolňování paradigmat
Modely školy budoucnosti
Koncepce výchovy a vzdělávání
Milníky národní politiky:
Rozštěpení strategického řízení - vznik dílčích koncepcí:
Decentralizace vzdělávací politiky (důležité)
Vzdělávací systém ČR
Klasifikace kmenových oborů vzdělání - KKOV (ČR)
Evropský kvalifikační rámec - EQF
Národní soustava kvalifikací
Didaktika odborných předmětů
Zařazení didaktiky
DiOP jako vědní disciplína
Struktura DiOP
Didaktický trojúhelník
Obecná témata didaktiky
Rámcový vzdělávací program - RVP
Kurikulární reforma - RVP
Kurikulum
RVP
Rizika kurikulární reformy 1 - učitelé
RVP
RVP základní koncepce
Delorsovy cíle - nejvyšší cíle zakotvené v každém RVP
RVP - klíčové kompetence
RVP - odborné kompetence
ŠVP
Východiska pro tvorbu ŠVP
Postup tvorby ŠVP
Povinné součásti ŠVP
Výchovně vzdělávací cíle
Rozdělení cílů z hlediska:
Proč výchovně vzdělávací cíl?
VVZ směřuje k:
Bloomova kategorizace vzdělávacích cílů: