Popis:
Je objektivní skutečností, že člověk je středem zájmu prakticky každé lidské činnosti.
Tento fakt platí bez ohledu na postoj vůči němu a je třeba podotknout, že náplň následujícího textu presentuje jeho platnost velice důslednou formou.
Níže uvedené informace se totiž týkají jednoho z oborů speciální pedagogiky, tedy disciplíny která je více než kterákoli jiná „ O LIDECH S LIDMI".
Snad žádný obor, včetně např. medicíny, nemusí tak systematicky kalkulovat s vlivem lidské individuality jako veškerá odvětví a obory SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY.
A právě o jednom z těchto oborů speciální pedagogiky, označovaný odborným názvem TYFLOPEDIE, popř. OFTALMOPEDIE, bude v následujícím textu podána bližší informace.
Cíl:
Následující text má za cíl přiblížit, ozřejmit a připomenout čtenáři některé pojmy, mající bližší vztah ke speciálně pedagogickým a příbuzným oborům.
Jsou to mj. : lidské smysly - receptory
stěžejní smysl člověka - zrak
vidění = vnímání zrakem, tj. vizuální percepce
lékařský pacient (moderně též klient)
speciálně pedagogický klient
oftalmologie, nauka o stavbě a funkci zrakových orgánu
oftalmopatologie, nauka o příčinách a důsledcích poškození zraku
oftalmopedie, nauka o výchově a vzdělávání zrakově postižených
tyflopedie , nauka o výchově a vzdělávání prakticky a úplně nevidomých
Klíčová slova:
smysly
zrak
oko
oftalmopedie
oftamologie
legislativa
integrace
Obsah:
- • ÚVOD
• SMYSLY - receptory, 5 smyslu, rozclenených na dálkové a kontaktní, „hierarchie“ smyslu podle významu razeno vzestupne.
• ZRAK - dominantní smysl, dálkový receptor, jeho funkcí je videní, jeho nástrojem je specializovaná orgánová soustava.
• VIDET znamená VNÍMAT ZRAKEM, zrakové vnímání = vizuální percepce.
• OKO a další soucásti orgánové soustavy zraku.
• OFTALMOLOGIE nauka o stavbe, funkci a chorobách zraku.
• PATOLOGIE OKA, výcet jejích nejcastejších prícin.
• LÉKAŠKÝ PACIENT a SPECIÁLNE-PEDAGOGICKÝ KLIENT
• OFTALMOPEDIE, definice pojmu, obor, nápln.
• VZTAH oboru oftalmopedie a tyflopedie
• SYSTÉM pedagogické práce v zarízeních pro zrakove postižené.
• ŠKOLNÍ ZARÍZENÍ na - predškolní úrovni, - úrovni základní školní docházky, - úrovni profesní prípravy.
• Speciálne Pedagogická Centra pro zrakove postižené
• LEGISLATIVA,vztahující se k obci zrakove postižených.
• INTEGRACE ( INKLUZE ) zrakove postižených ( cpt )
• POMOCNÉ INSTITUCE, Tyfloservis, Tyflokabinet, pomucková základna
• LITERATURA povinná a doporucená.
• HISTORIE OBORU