Popis:
Informační média
Veřejná média v našem smyslu neexistovala: pošta, noviny
- Za doby římského císařství sice existovala veřejná propaganda, hry apod., ale neexistovalo žádné zpravodajství, na jaké jsme dnes zvyklí.
- Na veřejných prostorách nebyly zveřejňovány žádné informace o politických a společenských každodenních událostech.
o Zprávy o císařské politice a vyšších vrstvách zůstávaly arkánem - tajemstvím.
- Zprávy předávané na velké vzdálenosti byly pro širší obyvatelstvo nedostupné.
- Způsob předávání zpráv v antice:
o Poštovní holubi, vlajkové a ohňové signály, běžci, koňská či lodní pošta.
- Augustus - zřídil státní poštu - „cursus publicus“:
o Doprava vládních písemností
o Materiál, na který se psalo - dřevěné, kovové nebo voskové tabulky, porcelánové střepy, len, kůže, papyrus nebo pergamen.
o Překonaná vzdálenost - 75 km (ale i více) za den
- Označení pošta vznikl z tehdejšího označení stanic jako „posita statio“.
Klíčová slova:
přenos slova
informační média
notový kartel
přenos obrazu
regulace médií
reklama
distribuce
Obsah:
- Přenos slova a textu
Informační média
První, neveřejný přenos zpráv
Nový střet zájmů: ohrožení tradičních autorit novými diskurzními kulturami
Notový kartel, trust gramofonových desek
Novinový oligopol v USA - a znovu podnět k nesprávnému konfliktu mezi ušlechtilým rezonováním a neušlechtilou „senzací“
Společné zájmy oligopolistů:
„objektivní zpravodajství“ jako společná výrobní značka
Poprvé bezdrátový telegraf a telefon
Rozhlasová reklama, rozhlasové sítě
Přenos obrazu
Proces výroby tištěných médií
Tvůrci tištěných médií
Cenzura a regulace médií
Nástup masových tištěných médií
Funkce a působení tištěných médií
Inzerce, reklama, distribuce
Publikum tištěných médií