Státní informační a komunikační politika - e-Česko 2006
Popis:
Vláda České republiky se ve snaze maximálně využít obrovský potenciál moderních informačních a komunikačních technologií (dále jen ICT) rozhodla nově definovat cíle státu v oblasti tzv. informační společnosti a v oblasti telekomunikací a formulovat novou strategii státu pro nadcházející období, s výhledem do roku 2006.
Na rozdíl od původního přístupu, kdy byly koncepce v obou oblastech zpracovány samostatně (formou dokumentů „Státní informační politika: cesta k informační společnosti“ a „Národní telekomunikační politika“), se vláda rozhodla respektovat úzkou provázanost a všeobecný trend konvergence obou těchto oblastí a vytvořit jeden společný strategický a koncepční dokument s názvem Státní informační a komunikační politika - e-Česko 2006. Tímto názvem vláda reflektuje také přeměnu oboru telekomunikací na elektronické komunikace.
K vypracování nové jednotné koncepce přistupuje vláda také vzhledem k nadcházejícímu vstupu ČR do Evropské unie. Jako členská země EU se Česká republika přihlásí k aktualizovanému evropskému akčnímu plánu „eEurope 2005: Informační společnost pro všechny“. Navrhovaná „Státní informační a komunikační politika“ se proto orientuje zejména na rozpracování záměrů a požadavků tohoto koncepčního dokumentu do národních podmínek tak, aby Česká republika dostála svým závazkům vůči EU a zároveň vytěžila maximum z možností, které jí skýtá potenciál ICT. Priority Akčního plánu eEurope 2005 nebyly do Státní informační a komunikační politiky převzaty automaticky, ale byly posouzeny ve vztahu k současnému stavu v ČR. Úkolem bylo stanovit národní cíle tak, aby jednak zohlednily evropské priority, ale aby zároveň reagovaly i na specifické potřeby ČR. Z tohoto důvodu byly následně stanoveny prioritní oblasti ČR v pořadí podle důležitosti: dostupné a bezpečné komunikační služby, informační vzdělanost, moderní veřejné služby on-line, dynamické prostředí pro elektronické podnikání.
Klíčová slova:
informační společnost
e-government
financování
benchmark
SWOT
legislativa
Obsah:
- 1. Úvod -3-
2. Východiska -4-
2.1. Význam informační společnosti -5-
2.2. Gesce v oblasti telekomunikací a informační společnosti -6-
3. Prioritní oblasti -7-
3.1. Dostupné a bezpečné komunikační služby -7-
3.1.1. Rozvoj trhu elektronických komunikací -8-
3.1.2. Dostupnost služeb elektronických komunikací -9-
3.1.3. Bezpečnost elektronických komunikací -10-
3.2. Informační vzdělanost -11-
3.2.1. Informatizace vzdělávacích institucí -12-
3.2.2. Informační gramotnost, e-learning, řešení problému digital divide -12-
3.3. Moderní veřejné služby on-line -14-
3.3.1. Služby e-governmentu -14-
3.3.2. Elektronické zadávání veřejných zakázek (e-procurement) -17-
3.3.3. E-zdravotnictví -18-
3.4. Dynamické prostředí pro elektronické podnikání -18-
4. Financování -19-
5. Vazba na celoevropské aktivity -20-
5.1. Výměna zkušeností, vzájemné informování, sdílení osvědčených postupů -20-
5.2. Měření a vyhodnocování (benchmarking) -21-
6. Shrnutí hlavních cílů - akční plán -22-
Přílohy -25-
1. Výchozí podmínky čr -25-
1.1. Analýza současné situace (swot) -25-
1.2. Shrnutí současného stavu a návaznost na dosavadní koncepce -27-
2. Seznamy relevantních dokumentů -31-
2.1. Seznam legislativy čr v oblasti informační společnosti -31-
2.2. Seznam legislativy eu v oblasti informační společnosti -31-
2.3. Seznam souvisejících dokumentů v oblasti informační společnosti -33-
2.4. Seznam programů evropské unie v oblasti informační společnosti -34-
2.5. Základní elektronické veřejné služby -35-
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.