Popis:
1. Vymezení, vývoj sociologie výchovy a vzdělávání
Základní vymezení sociologie výchovy a vzdělávání
Sociologie výchovy - sociologická disciplína, která se zabývá sociálními aspekty výchovy a jejím místem v procesech společenské reprodukce. Práce z oblasti sociologie výchovy referují zpravidla o třech okruzích problémů:
A. o místě a úloze (funkci) výchovy ve společnosti, v dané civilizaci a kultuře a o jejích historických proměnách, o vztazích mezi výchovnými hodnotami a cíli a sociální strukturou, stratifikací a mobilitou, o vztazích mezi výchovou a společenskou změnou;
B. o vztazích objektů a subjektů výchovy (rodičů a dětí, učitelů a žáků), ale i o vztazích uvnitř skupin vychovatelů a uvnitř skupin vychovávaných, o pozicích a rolích vychovatele a chovance;
C. o struktuře, funkci a organizaci výchovných institucí, o sociálních podmínkách a důsledcích jejich činnosti.
Sociologie výchovy nejúžeji souvisí se sociologií vzdělání.
Sociologie výchovy
V odborné literatuře se (nově) hovoří i o sociologické pedagogice nebo pedagogické sociologii.
Klíčová slova:
sociologie
výchova
vzdělávání
socializace
funkce
kurikulum
profese
Obsah:
- 1. Vymezení, vývoj sociologie výchovy a vzdělávání 1
2. kapitola Celospolečenské kontexty výchovy a vzdělávání 3
3. kapitola Životní etapy a socializace 5
4. kapitola Rodina, výchova a vzdělávání 9
5. kapitola Rovnost přístupu k vyššímu vzdělání jako sociologický problém 9
6. kapitola -Funkce školy 10
7. kapitola - Kurikulum - J. Koťa 12
8. kapitola - Škola - J. Koťa 14
9. kapitola - Profese učitele - J. Koťa 22