Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Studijní materiály - kapitoly z předmětu Psychologie

«»
Přípona
.doc
Typ
studijní materiál
Stažené
4 x
Velikost
0,8 MB
Jazyk
český
ID projektu
9970
Poslední úprava
20.03.2017
Zobrazeno
1 275 x
Autor:
kungs
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1. KAPITOLA - PSYCHOLOGIE JAKO VĚDNÍ OBOR
- psychologie - studuje lidské chování, mentální procesy a tělesné dění, včetně jejich vzájemných vztahů a interakcí; využívá nashromážděné poznatky téměř ve všech oblastech spol. života
- vydělila se z filosofie (2.1/2 19. stol.), provázel ji spor - přírodovědecká X duchovní podstata
- zakladatel Wilhelm Wundt (1832-1920), názor - psycho má být empirická a experimentální
- Wundt vycházel z logického pozitivizmu (založil A. Comte) - vědci by se ve filosofii a ve vědě měli zaměřit na říši objektivně pozorovatelných a nezpochybnitelných faktů
- duchovědná psychologie a přírodovědná psychologie jsou paradigmata
- duchovědná (spirituální pojetí) - W.Dilthey => každý zdánlivě samostatný fakt s sebou nese svazek významů, kterým je třeba nějak porozumět, důležité je zde vcítění, pochopení a znovuprožití; metoda výkladu na základě porozumění - hermeneutika (Hermés - posel bohů, původně teorie interpretace) tzn. dějiny vznikají až s tím, jak je pochopíme my, podle Diltheye se psychologie má snažit pochopit význam duševních jevů v kulturním kontextu
- přírodovědná (empirické pojetí) - H.Ebbinghaus => prosazoval biologicky podloženou, experimentální, analyzující a kauzálně vysvětlující psychologii
- behaviorismus - z USA, vznikl v 1.1/2 20. stol., inspiroval se pozitivizmem, jediný předmět studia psychologie měla být objektivně pozorovatelná fakta (tzn. vnější projevy chování) - to přineslo málo využitelných poznatků
- 2.1/2 20. stol. - psycho se vracela ke studiu vnitřních mentálních dějů, začala používat dříve zavržené metody (např. introspekci), byla to reakce na krizi ve vědě (hl. fyzika), problém byl v tom že to co věda doposud považovala za objektivní fakt se ukázalo být ve své existenci závislé na tom jak je to pozorováno a zakoušeno => tzn. fakt není objektivní ale závisí na tom za jakých podmínek se zkoumá a jaké podmínky vůbec pozorující subjekt připraví
- výše zmíněná revoluce znamenala odklon od behaviorismu a přijetí mentálních procesů jako součást psychologie
- spor mezi pojetími pokračoval (Rogers, Skinner), potom dochází ke sblížení a navázání na filos. fenomenologii = velký význam jazyka (základní prostředek veškerého porozumění)

Klíčová slova:

psychologie

vědní odbor

vědomí

vnímání

učení

paměť

imaginace

myšlení

motivace

emoce



Obsah:
  • 1. Kapitola - psychologie jako vědní obor
    2. Kapitola - základní pojmy obecné psychologie
    3. Kapitola - vědomí a nevědomí
    4. Kapitola - senzorické procesy
    5. Kapitola - vnímání
    6. Kapitola - učení
    7. Kapitola - paměť
    8. Kapitola - imaginace
    9. Kapitola - myšlení
    10. Kapitola - jazyk a myšlení
    11. Kapitola - motivace
    12. Kapitola - emoce
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše