Popis:
Jakost (kvalita) je pojem vztahující se k výrobkům či službám, ale i k prováděným činnostem a je charakteristikou, která má svou historii. Její počátky lze nalézt už ve starověku. Od doby, kdy si lidé začali zhotovovat nástroje pro lov, oděvy pro ochranu těla, obydlí, pomůcky pro zpracování přírodních produktů pro zajištění výživa a podobně, si zároveň museli klást otázky typu: Podařilo se nám to? Poslouží nám to tak, jak jsme předpokládali? Ve všech těchto případech hodnotili dosažené výsledky s předem vytvořenými představami o nich.
Kvalita vstoupila do povědomí širokých vrstev společnosti s masivním rozšířením řemeslné a průmyslové výroby a snahou uplatnit své produkty na trhu. Tedy v době, kdy několik řemeslných nebo průmyslových subjektů vyrábělo jeden a týž výrobek, nebo produkty téměř shodné, určené ke stejnému účelu a tyto produkty se setkávaly na jednom odbytišti. Tyto nabízené výrobky mohly, ale nemusely mít stejnou cenu. Bylo však nutné srovnávat požadovanou cenu s užitnými vlastnostmi, aby určitý produkt byl takový, jak to očekáváme nebo vyžadujeme. Tím se dostáváme k vysvětlení kvality jako naplnění určitých požadavků, což můžeme také nazvat vhodnost k účelu.
Nejstarší definice pojmu „kvalita“ je přisuzována řeckému filosofu Aristotelovi (+ 322 př. Kr.). V jeho spisech je kvalita (řecky POION, latinsky qualitas) definovaná jako kategorie myšlení. Pro využití v ekonomice však tato filosofická definice není vhodná.
Klíčová slova:
management jakosti
problematika
ISO normy
lidský faktor
plánování
zlepšování jakosti
přístupy EU
Obsah:
- 1. úvod do problematiky jakosti
2. Management jakosti a jeho procesy
3. normy ISO
4. TQM
5. úloha vrcholového vedení
6. ekonomika jakosti
7. jakost a lidský faktor
8. plánování jakosti
9. jakost v etapě realizace produktu
10. mng jakosti v povýrobních etapách
11. zlepšování jakosti
12. audity
13. přístupy EU
14. integrovaný mng