Popis:
Držíte v ruce studijní materiál k předmětu Marketing, který vám bude sloužit v obou formách studia (denním i distančním) v rámci bakalářského studijního programu Management a ekonomika, obor Řízení a management průmyslového podniku a Personální management v průmyslových podnicích.
Předmět Marketing si klade za cíl jednak seznámit studenty s podstatou marketingu, marketingovou koncepcí a filozofií, jednak je naučit používat marketingové postupy a nástroje při řízení organizací a institucí. Tematicky obsáhne marketingovou problematiku od klíčových pojmů a podstaty marketingové koncepce přes kroky strategického marketingu až k marketingové taktice a současným trendům v oboru. Studentům tak poskytne ucelený pohled na marketing jako disciplínu i součást tržního systému.
Marketing je důležitou vědní disciplínou v zemích s rozvinutou tržní ekonomikou, ale - stejně jako každá jiná vědní disciplína - prochází vývojem. Současný marketing hledá rovnováhu mezi dvěma protichůdnými silami, tj. zákazníkem a cíli firmy, definovanými jejím vlastníkem nebo manažerem. Základním heslem marketingu je orientace na zákazníka a tedy uspokojování jeho potřeb. Druhým základním heslem je tvorba zisku v podmínkách tržního hospodářství. Marketing je důležitý jak pro malého podnikatele, tak pro velkou firmu.
Nejde přitom o disciplínu exaktní, naopak. Přestože principy marketingu a marketingového řízení jsou popsány v odborné literatuře a učebnicích, marketéři s nimi pracují a považují je za určitý rámec, který je naplňován podle specifik různých oborů a trhů. Tak zjistíme, že základní pravidla marketingu sice fungují v obecné rovině stejně, nicméně existují určité odlišnosti pro služby, průmyslovou výrobu, informační technologie, státní instituce apod.
To je však na marketingu právě zajímavé až fascinující: šedé teoretické znalosti získávají nepřebernou barevnou škálu díky jejich poučené i kreativní aplikaci v praktickém managementu nebo přímo v životě. Protože marketingové nástroje - jak uvidíme - ze života vycházejí a v životě se samozřejmě i uplatňují (neboť všichni jsme tak trošku podnikatelé i zákazníci…).
Důležité bude proto nejen pochopit klíčové pojmy, ale i osvojit si základní marketingové znalosti a dovednosti tak, abyste dokázali teoretické principy aplikovat do konkrétních praktických situací, uvědomit si, jak fungují marketingové nástroje i jak je využívat co nejefektivněji. V rámci studia získáte i další poznatky - co je výzkum trhu, jak se buduje značka, jak pracovat se zdroji informací v marketingu a mnoho dalších. Čeká vás ovšem i samostatná práce - samostudium, které bude vyžadovat aktivní přístup ke studiu a prospěje mu snaha o hlubší porozumění látce.
Klíčová slova:
marketing
výzkum trhu
segmentace
marketingový mix
produkt
komunikace
trendy
Obsah:
- Předmluva -5-
1 Základní principy a pojmy marketingu -8-
Studijní cíle -8-
Požadované vstupní znalosti -8-
1.1 Co je marketing? -8-
1.2 Klíčové pojmy marketingu -12-
1.3 Proces řízení a plánování v marketingu -14-
Kontrolní otázky a úkoly -16-
2 Marketingový výzkum trhu -17-
Studijní cíle -17-
Požadované vstupní znalosti -17-
2.1 Marketingové informace ve výzkumu trhu -17-
2.2 Proces výzkumu trhu -20-
2.3 Metody a techniky sběru dat -21-
2.4 Témata výzkumu -25-
Shrnutí -27-
Kontrolní otázky a úkoly -27-
3 Segmentace, cílení, pozicování -28-
Studijní cíle -28-
Požadované vstupní znalosti -28-
3.1 Volba trhu a segmentu -28-
3.2 Pozicování -30-
Kontrolní otázky a úkoly -31-
4 Marketingový mix -32-
Studijní cíle -32-
Požadované vstupní znalosti -32-
4.1 Taktické marketingové nástroje -32-
4.2 Tvorba marketingového mixu a jeho aplikace -33-
Shrnutí -35-
Kontrolní otázky a úkoly -35-
5 Produkt -36-
Studijní cíle -36-
Požadované vstupní znalosti -36-
5.1 Marketingové vnímání produktu -36-
5.2 Životní cyklus produktu -39-
5.3 Nový produkt a jeho uvedení na trh -40-
5.4 Proces vývoje nového výrobku -41-
Kontrolní otázky a úkoly -42-
6 Cena -43-
Studijní cíle -43-
Požadované vstupní znalosti -43-
6.1 Cíle a metody tvorby cen -43-
6.2 Cenové strategie a taktiky -44-
Kontrolní otázky a úkoly -47-
7 Místo (prodej a distribuční politika) -48-
Studijní cíle -48-
Požadované vstupní znalosti -48-
7.1 Distribuční politika -48-
7.2 Výběr distribučního kanálu -49-
7.3 Distribuční strategie a místo prodeje -50-
Kontrolní otázky a úkoly -51-
8 Komunikace -52-
Studijní cíle -52-
Požadované vstupní znalosti -52-
8.1 Podstata a role marketingové komunikace -52-
8.2 Komunikační cíle a strategie -53-
8.3 Komunikační mix -53-
8.4 Metody určení rozpočtu a měření účinnosti marketingové komunikace -60-
Kontrolní otázky a úkoly -61-
9 Současné trendy v marketingu -62-
9.1 Relační marketing (marketing vztahů) -62-
9.2 Koncept 4 C - varianta k 4P -62-
9.3 Změny ve využívání marketingových nástrojů -62-
Kontrolní otázky a úkoly -63-
Literatura -64-