Popis:
Výrobní management a řízení výrobních procesů a služeb prošel v posledních desítkách let ve světě obrovskými změnami kvality. Výroba zboží a služeb je výsledkem ekonomického úsilí. Tato výroba se neuskutečnil]e libovolně. Navazuje na integrující úlohu marketingu, a to jak na jeho poznávací, tak realizační stránku. Z tohoto pohledu řízení výrobního procesu musí respektovat, že východiskem je trh a uspokojení potřeb a požadavků zákazníků a souběžně musí management výroby respektovat i základní principy a nástroje managementu obecně. Výrobní proces se musí uskutečňovat plánovitě, především se zaměřením na ekonomický princip využití zdrojů a princip úspory, jako součást integrovaného systému řízení průmyslové organizace.
Vlastní proces řízení výroby je třeba vidět jako složitý proces úkolů týkajících se základních rozhodnutí o zaměření výkonů - strategické řízení, jejich zabezpečování — taktické řízeni i rozhodování o ekonomickém provádění probíhajících procesů - operativní řízeni. To představuje, že prvotní je analýza cílů a rozhodnutí výrobního a logistického managementu. Je třeba respektovat tu skutečnost, kdy cíle pro výrobní procesy jsou výsledkem odvozováni výchozích cílů podnikové politiky a cílů vrcholového managementu. Stěžejním bodem je plánování výroby. Není rozhodující pouze jak, co a kdy vyrobit, ale čím, kde a pro koho. Výrobní manažer má odpovědnost za transformaci výrobních vstupů na výstupy s vyšší přidanou hodnotou. Plánování výroby srovnává úvahy od dlouhodobého plánování koncepcí a zdrojů, až ke zcela konkrétnímu krátkodobému plánováni průběhu výrobního procesu. Na druhé straně je však třeba současně respektovat principy komplexní standardizace a vytvářet vhodnou normativní, resp.informační základnu. Je nutno si uvědomit, že podnikání je základním kamenem efektivního výrobního procesu.
Klíčová slova:
management
výrobní systém
příprava výroby
výrobní systém
technické normy
Obsah:
- Předmluva 4
1. Výrobní management 5
1.1. Filozofie managementu výroby (5j
l .2. Postavení výroby v systému řízení podniku 9
1.3. Podnikatelský přístup k rozvoj i výroby 13
l .4. Strategický management výroby 14
l .5. Taktický management výroby 18
l .6. Operativní management výroby 20
2. Projekt výrobního systému 49
2.1. Projektování výrobního systému 49
2.2. Prostorová struktura výrobního systému 52
2.3. Základní metody pro prostorové rozmísťování pracovišť 58
3. Technický rozvoj výroby 63
3.1. Příprava výroby 63
3.2. Obsah a struktura přípravy výroby 64
3.2.1. Význam a obsah standardizace 66
3.2.2. Normativy přípravy výroby 69
3.2.3. Technické normy 69
3.2.4. Technickohospodářské normy 70
3.2.5. Řízení přípravy výroby 74
3.2.6. Tvorba, hodnocení a výběr výrobků a technologií 76