Popis:
Marketing a marketingové aktivity pronikly v posledních letech do činnosti prakticky všech organizací, institucí i celé společnosti. Z toho důvodu se stávají znalosti týkající se marketingu nezbytnými pro odborníky téměř ze všech oborů. Ukazuje se, že velká část studijních programů a oborů na nejrůznějších fakultách má ve svých curriculech zařazen předmět Marketing.
Předkládaný studijní materiál Základy marketingu byl zpracován v rámci rozvojového projektu MŠMT Modulární skladba ekonomických disciplin na UP v Olomouci. Je určen především studentům základního kurzu marketingu, zejména fakult a škol s „neekonomickým“ zaměřením. Představuje stručný, ale ucelený souhrn základních informací a poznatků o marketingu a může být dále rozvíjen v jiných prohlubujících předmětech - marketingový výzkum, strategický marketing a další předměty v oblasti aplikovaného marketingu - marketing služeb, marketing zdravotnictví, marketing neziskového sektoru apod. Obsah a struktura skript odpovídá základnímu kurzu marketingu v rozsahu 25-30 hodin přednášek (2 kredity).
Snažili jsme se, aby studijní text dopovídal současným směrům a tendencím, které se v marketingu projevují. Je zřejmé, že oblast marketingových aktivit se rozvíjí velmi dynamicky, a proto praxe mnohdy „předbíhá“ teorii. Proto jsme zařadili i kapitolu Nové trendy v marketingu. Učební text obsahuje v závěru každé kapitoly shrnutí, klíčová slova a kontrolní otázky. Umožňuje tak studentům prověřit si získané znalosti.
Naším přáním je, aby učebnice byla vyhledávaným zdrojem informací pro všechny studenty, kteří se s marketingem setkávají jak v rámci studia, tak i pro ty čtenáře, které marketing zajímá a chtěli by o něm získat ucelené a aktuální informace.
Klíčová slova:
marketing
segmentace
marketing
informační systém
marketingový mix
nové trendy
Obsah:
- Úvod -5-
1 Marketing - základní pojmy, geneze marketingu -7-
1.1 Marketing - vymezení pojmu -7-
1.2 Základní pojmy v marketingu -8-
1.3 Marketing v kontextu vývoje podnikatelských koncepcí -8-
1.4 Nová ekonomika a nový přístup k marketingu -9-
2 Segmentace trhu -11-
2.1 Přístupy k trhu -11-
2.2 Etapy segmentace trhu -12-
2.3 Segmentace trhu -12-
2.4 Kvantifikátory -16-
2.5 Strategie rozvoje -17-
3 Marketingový informační systém -19-
3.1 Marketingový informační systém -20-
3.1.1 Podnikový informační systém -22-
3.1.2 Personální informační systém -23-
3.2 Metody marketingového výzkumu -26-
3.2.1 Marketingový výzkum -27-
3.2.2 Metody -28-
3.2.3 Primární metody -29-
3.2.4 Sekundární metody marketingového výzkumu -33-
3.2.5 Metoda SWOT -34-
4 Marketingový mix -37-
4.1 Prvky marketingového mixu -37-
4.2 Produkt (Product) -38-
4.2.1 Vymezení a klasifikace produktů -38-
4.2.2 Komplexní produkt -39-
4.2.3 Název, značka -40-
4.2.4 Design -42-
4.2.5 Obal, etikety -42-
4.2.6 Tvorba sortimentu -43-
4.2.7 Strategie životního cyklu produktu -43-
4.2.8 Vývoj nových produktů -45-
4.3 Cena (Price) -46-
4.3.1 Způsoby stanovení cen -47-
4.3.2 Strategie stanovení ceny -50-
4.3.3 Formy cen, vlivy na velikost ceny -52-
4.4 Distribuce (Placement) -56-
4.4.1 Formy prodeje -56-
4.4.2 Způsoby distribuce -57-
4
4.5 Marketingová komunikace (Promotion) -59-
4.5.1 Komunikační strategie -60-
4.5.2 Reklama -60-
4.5.2.1 Určení komunikačních cílů -61-
4.5.2.2 Rozhodnutí o rozpočtu -61-
4.5.2.3 Tvorba reklamního sdělení -61-
4.5.2.4 Reklamní média -62-
4.5.2.5 Hodnocení reklamní kampaně -64-
4.5.3 Podpora prodeje -64-
4.5.4 Public relations (Vztahy s veřejností) -66-
4.5.5 Přímý marketing - Direct marketing -67-
4.5.6 Osobní prodej -67-
5 Nové trendy v marketingu -71-
5.1 Guerillový marketing -71-
5.2 Virální marketing -71-
5.3 Event marketing -73-
5.4 Digitální marketing -73-
5.5 Mobilní marketing -73-
5.6 Direct marketing v elektronických médiích -74-
5.7 Product placement -74-
6 Literatura -77-