Popis:
1 Místo technologie vzdělávání mezi pedagogickými vědami
Cíle
Tato kapitola je koncipována tak, abyste po jejím prostudování dokázali:
• definovat pojem technologie vzdělávání,
• zařadit technologii vzdělávání do systému pedagogických věd,
• vysvětlit obsah pojmu technologie vzdělávání,
• ujasnit si význam poznatků technologie vzdělávání pro učitele.
Průvodce studiem
Každý učitel ví, že úvodní témata, terminologická objasňování, definice, pojmoslovný aparát a pomyslný „vstup“ do problematiky nebývá u studentů příliš oblíbený. Současně si však uvědomuje, že bez těchto informací nemůže žáky náležitě zasvětit do tajů disciplíny, kterou vyučuje. V této situaci jsme i my, autoři, kteří Vás budeme tímto studijním textem provázet. Začátek nebývá lehký, ale věřte, že se budeme snažit prezentovat Vám následující poznatky tak, abyste se v technologii vzdělávání nejen brzy zorientovali, ale našli v ní i jisté zalíbení. Nebude to hned na začátku, ale uvidíte, že Vám svět technologie vzdělávání nebude připadat tak složitý.
Klíčová slova:
pedagogické vědy
výukové prostředky
bezpečnostní předpisy
školní tabule
videotechnika
Obsah:
- Úvod -5-
Vysvětlivky k ikonám -7-
1 Místo technologie vzdělávání mezi pedagogickými vědami -9-
2 Technické výukové prostředky -13-
2.1 Kategorizace technických výukových prostředků -14-
2.2 Funkce technických výukových prostředků -15-
3 Bezpečnostní a hygienické předpisy pro práci s technickými prostředky ve výuce -17-
4 Přehled technických prostředků využívaných ve vyučování -21-
4.1 Vizuální technické prostředky -21-
4.1.1 Školní tabule -22-
4.1.2 Projekční technika pro statický obraz -32-
4.2 Auditivní technické prostředky -39-
4.3 Audiovizuální technické prostředky -41-
4.3.1 Prostředky pro videotechniku a televizní techniku -42-
5 Multimédia -53-
6 Odborná učebna -59-
Použitá literatura -65-