Teorie výchovy - aktuální témata výchovy a vzdělávání ve škole
«»
Popis:
1. Soudobé trendy ve vzdělávání, směřování českého školství
1.1 Reforma školského systému u nás po roce 1989
Klasifikace V. Spilkové:
- vnější reforma
- vnitřní reforma
Vnější reforma školského systému
Zahrnuje:
- strukturální změny školského systému (změny v členění a délce vzdělávacích cyklů, v návaznostech a prostupnosti školského systému)
- změny v řízení školství
- změny ve financování školství
- změny v legislativě (právní normy)
Vnitřní reforma školského systému
Zahrnuje:
- změny v pojetí vzdělání a školy
- změny v obsahu učiva
- změny v pojetí vyučovacího procesu (pojetí žáka, komunikace mezi učiteli a žáky, učiteli a rodiči, vztah k širšímu sociálnímu prostředí, metody a formy školní práce, vzdělávací klima, …)
Klíčová slova:
soudobé trendy
humanistická východiska
inkluzivní vzdělávání
spolupráce školy s rodinou
teorie výchovy
Obsah:
- 1. Soudobé trendy ve vzdělávání, směřování českého školství
1.1 Reforma školského systému u nás po roce 1989
1.2 Hlavní principy demokratického vzdělávání
1.3 Kompatibilita ve vzdělání a klíčové kompetence
1.4 Kurikulární politika českého školství na počátku 21. století
1.5 Co znamená „nové“ pojetí vzdělávání?
1.6 Další aktuální trendy ve vzdělávání
2. Humanistická východiska ve vzdělávání - pedagogický přístup zaměřený na dítě/žáka
2.1 Humanistická východiska ve vzdělávání
2.2 Pedagogický přístup zaměřený na žáka
2.3 Principy humanistického přístupu zaměřeného na dítě/žáka
2.4 Principy pedagogického přístupu zaměřeného na dítě/žáka v praxi školy
3. Individualizace ve výchově a vzdělávání
3.1 Co je to individualizace v vzdělávání?
3.2 Východiska pro individualizaci
3.3 Požadavek individuální přiměřenosti
3.4 Individualizace a potřeby dítěte
3.5 Individualizace a temperamentové charakteristiky dítěte
3.6 Individualizace a styly učení
3.7 Individualizace a schopnosti dítěte
3.8 Praktická doporučení pro realizaci individuálního vzdělávání
4. Inkluzivní vzdělávání
4.1 Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
4.1.1 Vzdělávání žáků se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním
4.2 Vzdělávání žáků mimořádně nadaných
5. K problematice multikulturní výchovy
5.1 Etnicita, etnická skupina, majorita, minorita
5.2 Kultura
5.3 Minority a stát
5.4 Multikulturní výchova
5.5 Multikulturní výchova a multikulturalismus v mezinárodní diskusi
5.6 Principy výuky multikulturalismu
5.7 Aktivní učení (se)
6. Spolupráce školy s rodinou
6.1 Význam spolupráce rodiny a školy
6.2 Spolupráce rodiny a školy na úrovni institucí
6.3 Formy spolupráce rodiny a školy
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.