Popis:
Axiomy tvořivosti (Zelina, 1996)
(axiom = tvrzení, základní věta)
1. Každý člověk může být tvořivý.
2. Tvořivost se může projevit v každé činnosti, ale ne každá činnost poskytuje člověku stejné možnosti pro tvořivost.
3. Tvořivost se dá rozvíjet, a to činností.
4. Tvořivost je těžká „práce“ člověk musí hodně znát, aby mohl něco nové a hodnotné vytvořit.
Příklady metod tvořivého vyučování
• Metody řešení problémů (problémový výklad, řešení problémových úloh)
•
Dialogické problémové úlohy (např. tvořivé dílny)
•
Metoda řízeného objevování (badatelské, výzkumné metody)
•
Inspirativní metoda (např. četba životopisů umělců, vědců…)
•
Heuristické metody (metoda sokratovského rozhovoru, brainstorming)
•
Didaktické hry
•
Aktivizující metody (situační, inscenační, dramatizace…)
•
Projektové metody
Podmínky a bariéry tvořivosti
Důležitým předpokladem pro rozvoj tvořivého jedince je zajistit prostředí, v němž najde úrodnou půdu. - požadavek, který je všeobecně uznáván, ale má často jen deklarativní podobu (zvl. ve škole).
Významná je úloha atmosféry a klimatu sociálního prostředí.
Klíčová slova:
tvořivé vyučování
úlohy
podmínky
řešení
algoritmy
bariéry
Obsah:
- Axiomy tvořivosti (Zelina, 1996)
Příklady metod tvořivého vyučování
Podmínky a bariéry tvořivosti
Tvořivé úlohy
Klasifikace problémových úloh podle postupů při jejich řešení