Popis:
VÝKLAD:
Výhody:
» Na rozdíl od učebnice může být veden na úrovni odpovídající znalostem třídy.
» Může nadchnout pro věc, je-li poutavý, zajímavý, emotivní.
» Je to rychlá metoda, může být i efektivní.
»
Nevyžaduje mnoho přípravy ani pomůcek.
»
Učitel má přímý vliv na časový rozsah.
Nevýhody:
»
Tempo je stejné pro všechny.
»
Neexistuje zpětná vazba, proto je nutné dodatečné ověření.
»
Žáci nejsou aktivní, mohou se nudit.
»
Žáci nemají příležitost hned používat pochopené.
»
Předpokládá se, že žáci jsou ukáznění.
»
Nezkušení učitelé často mluví příliš rychle
Proto respektovat:schopnost žáků soustředit se:
Chyby:
“vycpávková slova” - vlastně, takže, prostě, chápete to, zdlouhavost, malá slovní zásoba, fádnost projevu.
Zpřístupňování látky
Zjednodušení, systemizace, body. Nutno mluvit řečí žáků a přitom vysvětlovat a učit nové termíny.
Klíčová slova:
demonstrace
dialogické metody
diskuse
hry
simulace
kompozice
exkurze
brainstorming
Obsah:
- VÝklad:
VYsvětlování
Ukázka, demonstrace
Procvičování pod dohledem učitele
Dialogické metody
Diskuse
Skupinová práce
Hry, simulace, hry rolí
Samostatné práce
Kompozice
Metoda řízeného objevovování
Tvůrčí práce - tvůrčí psaní
Učení z textu a vyhledávání informací
Učení ze zkušenosti
Samostudium a domácí úkoly
Návštěvy, exkurze
Doučování
Brainstorming