Popis:
Velikost ložiska, které má být použito v uložení, lze zvolit na základě jeho únosnosti s ohledem na působící zatížení, požadovanou provozní trvanlivost a spolehlivost. Hodnoty základní dynamické únosnosti C a statické únosnosti C0 jsou uvedeny v tabulkové části. Dynamické i statické zatěžovací podmínky musí být posuzovány samostatně. Dynamické zatížení je třeba zkontrolovat v reprezentativním rozsahu zatížení, která působí na ložisko. Posuzované spektrum zatížení by mělo zahrnovat i velká špičková zatížení, která se mohou vyskytnout. Statické zatížení zahrnuje jak zatížení působící na ložisko v klidu nebo při velmi nízkých otáčkách (n < 10 min-1), ale i velká rázová zatížení (zatížení, které působí velmi krátce).
Systémový přístup k uložení a spolehlivost ložiska
Rovnice pro výpočet trvanlivost podle SKF zahrnuje vliv napětí vyvolaného vnějším zatížením spolu s napětími, která jsou způsobena topografií povrchu, mazáním a kinematikou ploch v místě valivého styku. Zahrnutí vlivu tohoto kombinovaného systému napětí na trvanlivost ložiska umožňuje lépe předpovědět skutečné chování ložiska v konkrétním uložení.
Vzhledem ke složitosti této teorie však není možné v tomto katalogu podat podrobnější vysvětlení. Z toho důvodu je uveden zjednodušený “katalogový” postup, který je nazván “rovnice pro výpočet trvanlivost podle SKF”. Uvedený postup umožní uživatelům plně využít trvanlivost ložiska, zmenšit kontrolovaným způsobem rozměry dílů a posoudit vliv maziv a znečištění na trvanlivost ložiska v provozních podmínkách. Únava materiálu v místě valivého styku představuje převládající mechanismus vzniku poruchy ve valivých ložiscích. Z toho důvodu je kritérium založené na teorii únavy materiálu oběžných drah dostačující pro volbu a dimenzování valivého ložiska pro dané uložení. Mezinárodní normy, jako např. ISO 281, jsou založeny na teorii únavy materiálu v místě valivého styku. Přesto se nesmí zapomínat, že úplné ložisko lze považovat za systém, jehož každý díl (tzn. klec, mazivo a těsnění († obr. 1)), pokud je používán, má stejný vliv na trvanlivost, a v některých případech dokonce rozhoduje o skutečné provozní trvanlivosti ložiska. Teoreticky je dosaženo optimální provozní trvanlivosti tehdy, když všechny díly dosáhnou stejné trvanlivosti.
Jinými slovy, výpočtová trvanlivost odpovídá skutečné provozní trvanlivosti, jestliže provozní trvanlivost souvisejících dílů je alespoň stejně tak dlouhá jako výpočtová trvanlivost ložiska. Souvisejícími díly jsou v tomto případě klec, těsnění a mazivo. V praxi představuje nejdůležitější faktor únava kovového materiálu.
Klíčová slova:
spolehlivost ložiska
únosnost
trvanlivost
zatížení ložiska
statická únosnost
Obsah:
- Systémový přístup k uložení a spolehlivost ložiska 50
Únosnosti a trvanlivost 51
Dynamické zatížení ložiska a jeho trvanlivost 51
Statické zatížení ložiska 51
Volba velikosti ložiska pomocí rovnice pro výpočet trvanlivosti 52
Základní trvanlivost 52
Trvanlivost podle SKF 52
Součinitel aSKF teorie trvanlivosti podle SKF 53
Mazání - viskozní poměr k 59
Zahrnutí vlivu EP přísad 61
Součinitel znečištění hc 62
Zvláštní případ - opravný součinitel a23 68
Výpočet trvanlivosti za proměnných provozních podmínek 70
Vliv provozní teploty 71
Požadovaná trvanlivost 71
Dynamické zatížení ložiska 73
Výpočet dynamického zatížení ložiska 73
Ekvivalentní dynamické zatížení ložiska 74
Potřebné minimální zatížení 75
Volba velikosti ložiska podle statické únosnosti 76
Ekvivalentní statické zatížení ložiska 76
Potřebná statická únosnost 77
Kontrola statické únosnosti 77
Příklady výpočtu 78
Výpočtové nástroje SKF 82
SKF Interaktivní katalog 82
SKF bearing beacon 82
Orpheus 82
Beast 83
Další programy 83
Technicko-konzultační služby SKF 84
Moderní počítačové programy 84
Testování trvanlivosti SKF 85