Úvod do pedagogického výzkumu pro učitele středních škol
Popis:
Význam a cíle kurzu
V pedagogice, stejně jako v jiných přírodních a sociálních vědách, by mělo být pravidlem, že nové poznatky budou opřeny o vědecký výzkum. Na základě zkušeností ze zahraničí lze předpokládat, že se stále více učitelů bude zapojovat do aktivit výzkumné povahy. Základní postupy vědecké práce by proto měly být známy nejenom vědeckým pracovníkům, ale i učitelům.
E-learningový kurz s názvem Úvod do pedagogického výzkumu si klade za cíl seznámit studenty Institutu celoživotního vzdělávání v učitelském studijním programu Specializace v pedagogice se základy vědecké práce a pedagogického výzkumu. Na konci tohoto kurzu budou studenti schopni projektovat kvantitativní i kvalitativní výzkum, budou se dobře orientovat ve výzkumných metodách a ve způsobech analýzy a interpretace kvantitativních i kvalitativních dat. Smyslem kurzu je rozvoj samostatného metodologického uvažování.
Klíčová slova:
pedagogika
orientovaný výzkum
statistické zpracování dat
kvalitativně orientovaný výzkum
výzkumný projekt
Obsah:
- Úvod -5-
Sylabus kurzu -6-
Povinná literatura -7-
Doporučená literatura -7-
Vědecký výzkum v pedagogice -8-
Vědecké zkoumání v pedagogice -8-
Základní pojmy -9-
Věda -9-
Teorie -10-
Výzkum -10-
Metodologie -15-
Otázky a úkoly ke studiu -15-
Použitá literatura -16-
Chronologie vědecké práce a vědeckého výzkumu -18-
Chronologie vědecké práce a vědeckého výzkumu -18-
Etapy výzkumu -18-
Otázky a úkoly ke studiu -27-
Použitá literatura -28-
Metody sběru dat v pedagogickém výzkumu -30-
Dotazník -30-
Rozhovor (interview) -40-
Skupinový rozhovor -43-
Ohnisková skupina -44-
Pozorování -46-
Experiment -47-
Analýza dokumentů -50-
Validita a reliabilita výzkumného nástroje -50-
Otázky a úkoly ke studiu -51-
Použitá literatura -52-
Kvantitativně orientovaný výzkum -54-
Proměnná -55-
Hypotéza -56-
Základní soubor -57-
Výběrový soubor -58-
Náhodný výběr -59-
Záměrný výběr -61-
Otázky a úkoly ke studiu -61-
Použitá literatura -62-
Základy statistického zpracování dat -64-
Použitá literatura -73-
Kvalitativně orientovaný výzkum -82-
Charakteristika kvalitativního výzkumu -82-
Možnosti a limity kvalitativního výzkumu -83-
Přístupy kvalitativního výzkumu -84-
Fáze kvalitativního výzkumu -85-
Stanovení cílů výzkumu -86-
Vytvoření konceptuálního rámce -87-
Definování výzkumných otázek -87-
Rozhodnutí o metodách -88-
Zajištění kontroly kvality výzkumu -90-
Sběr dat a jejich organizace -91-
Analýza a interpretace dat -92-
Formulování závěrů do výzkumné zprávy -97-
Etické otázky v kvalitativním výzkumu -98-
Otázky a úkoly ke studiu -99-
Použitá literatura -99-
Program pro kvalitativní analýzu dat atlas.ti -101-
Otázky a úkoly ke studiu -108-
Použitá literatura -108-
Výzkumný projekt -109-
Definice výzkumného projektu -109-
Struktura projektu výzkumu -110-
Otázky a úkoly ke studiu -111-
Použitá literatura -112-
Výzkumná zpráva -113-
Zásady psaní výzkumné zprávy -113-
Základní struktura výzkumné zprávy -114-
Bakalářská práce jako forma výzkumné zprávy -126-
Otázky a úkoly ke studiu -128-
Použitá literatura -129-
Etika vědecké práce a výzkumu -130-
Návrh etických pravidel pro český pedagogický výzkum -130-
Otázky a úkoly ke studiu -133-
Použitá literatura -134-
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.